Od zajęć tradycyjnych do MOOCów – role nauczyciela języków obcych

Iwona Mokwa-Tarnowska

Politechnika Gdańska, Centrum Języków Obcych


Abstract

E-learning może stać się skutecznym środowiskiem uczenia się i nauczania przede wszystkim dzięki wytężonej pracy kompetentnego nauczyciela. Różne role, jakie musi on wypełniać, związane są z naturą procesu edukacyjnego prowadzonego online, na który ma wpływ przyjęta koncepcja metodyczna, instruktywistyczna lub konstruktywistyczna, liczba uczestników, struktura kursu, typy zasobów i aktywności oraz tematyka całego programu lub modułu. Inne zadania będą stawać przed nauczycielem języków obcych nadzorującym masowe, otwarte kursy internetowe, bowiem jego rolą będzie udzielanie studentom głównie wsparcia wyprzedzającego, a inne przed nauczycielem pracującym z małymi grupami, uczącymi się w środowisku w pełni lub częściowo e-learningowym. Zajęcia takie będą wymagały zastosowania różnych struktur wsparcia zarówno wyprzedzającego, jak i reaktywnego, akademickiego i nieakademickego. Wpływ mechanizmów wsparcia pochodzącego od nauczyciela na skuteczność nauczania i uczenia się języka angielskiego w środowisku e-learningowym zostanie pokazany na przykładzie kursów i modułów internetowych dla grup o różnej liczebności.

Schlagworte:

wsparcie, nauczyciel, nauczanie języków obcych

Bayne S., Ross J., The Pedagogy of the Massive Open Online Courses: the UK view, York 2013.

Can T., Learning and teaching languages online: A constructivist approach, „Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language)” 2009, 3(1), s. 60-74.

Clow D., MOOCs and the funnel of participation, [w:] Third Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK 2013), 8-12 April, Leuven, Belgium 2013.

Engle W., UBC MOOC pilot: Design and delivery overview, Vancouver 2014.

Grainger B., Massive open online course (MOOC) Report, London 2013.

Ho A.D. et al., HarvardX and MITx: The first year of open online courses. HarvardX and MITx Working Paper No. 1, 2014, [online], http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2381263, [dostęp: 26.08.2015].

Johnson G. M., Instructionism and constructivism, 2014, [online], http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED490726.pdf, [dostęp: 20.08.2015].

Kolowich S., Coursera takes a nuanced view of MOOC dropout rates. The Chronicle of Higher Education, 2013, [online], http://chronicle.com/blogs/wiredcampus/coursera-takes-anuanced-view-of-mooc-dropout-rates/43341, [dostęp: 03.09.2015].

Li Yuan, Powell S., MOOCs and open education: Implications for higher education: A white paper, Bolton 2013.

Mokwa-Tarnowska I., Support mechanisms in teaching technical writing in the online environment, [w:] International Language Teaching Conference: Seeking most effective methods at different levels – organisation, methodology, tools, M. Chomicz, B. Trela (red.), Warszawa 2008.

Mokwa-Tarnowska I., Struktury wsparcia a efektywność w środowisku e-learningowym, „E-mentor” 2014, 2(54).

Mokwa-Tarnowska I., E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim: Zagadnienia metodyczne, Gdańsk 2015.

MOOC Teams, MOOCs @ Edinburgh 2013 – Report #1, Edinburgh 2013.

Parr C., Not staying the course, Times Higher Education, May 10, 2013, [online] http://www.insidehighered.com/news/2013/05/10/new-study-low-mooc-completion-rates#ixzz367oaskXQ, [dostęp: 03.09.2015].

Simpson O., Supporting students for success in online and distance education, New York 2012.


Veröffentlicht
2016-12-30


Mokwa-Tarnowska, I. (2016) „Od zajęć tradycyjnych do MOOCów – role nauczyciela języków obcych“, Linguodidactica, 20, S. 223–236. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.16.

Iwona Mokwa-Tarnowska 
Politechnika Gdańska, Centrum Języków Obcych