Obserwacja uczestnicząca na lekcjach językowych – korzyści i ograniczenia
Anna Szuchalska
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział FilologicznyRésumé
Obserwacja jest metodą badawczą polegającą na postrzeganiu, gromadzeniu, opisie i interpretacji danych. Artykuł poświęcony jest zarówno korzyściom płynącym ze stosowania obserwacji uczestniczącej na lekcjach języka angielskiego, jak i ograniczeniom tej metody. We wstępie scharakteryzowana jest obserwacja jako metoda naukowa i pokrótce omówione są jej typy. Następnie przedstawione zostały etapy i warunki obserwacji, tj. celowość, planowość, selektywność, dokładność i obiektywność. W głównej części artykułu szczegółowo opisana jest obserwacja uczestnicząca (jawna i ukryta) na lekcjach językowych (na przykładzie lekcji języka angielskiego). Przedstawione zostały również dwa badania, w których wykorzystano tę metodę. W części końcowej wskazano na zalety poprawnie przeprowadzonej obserwacji i ograniczenia, jakie ta metoda może ze sobą nieść.Mots-clés :
glottodydaktyka, obserwacja uczestnicząca, typy obserwacji, korzyści, ograniczeniaRéférences
Aleksandrowicz-Pędich L., Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok 2005.
Allen P., Fröhlich M., Spada N., The communicative orientation of language teaching: An observation scheme, „TESOL ’83” 1984, pp. 231–252.
Cybulska D., Wykorzystanie metody obserwacji w naukach społecznych, „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2013, nr 2 (6), s. 20–31.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2001.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.
Spradley J.P., Participant Observation, New York 1979.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Vidich A.J., Participant observation and the collection and interpretation of data, „American Journal of Sociology” 1955, vol. 60, no. 4, pp. 354–360
Zuniga M., Simard D., Observing the interactive qalities of L2 instuctional practices In ESL and FSL classrooms, „Studies In Second Language Learning and Teaching. SSLLT” 2016, vol. 6, no. 1, pp. 135–158.