Zmieniający się profil studentów filologii romańskiej i nowe wyzwania dydaktyczne – przypadek studentów 1. roku w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Radosław Kucharczyk
Radosław Kucharczyk - Uniwersytet WarszawskiKrystyna Szymankiewicz
Krystyna Szymankiewicz - Uniwersytet WarszawskiRésumé
Ze względu na malejącą liczbę studentów filologii romańskiej kontynuujących naukę języka francuskiego rozpoczętą w liceum, a także obniżający się wśród nich wstępny poziom znajomości tego języka w artykule podjęto próbę określenia profilu współczesnego studenta filologii romańskiej w celu zdefiniowania jego potrzeb i oczekiwań dotyczących kształcenia językowego, by następnie podjąć refleksję nad wynikającymi stąd nowymi wyzwaniami dydaktycznymi. Badanie ankietowe wśród studentów 1. roku warszawskiej romanistyki oraz wywiady z osobami nauczającymi w tej grupie języka francuskiego pozwoliły stwierdzić duże zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych studentów oraz konieczność indywidualizacji nauczania, reagowania na bieżąco przez prowadzących zajęcia na zauważane potrzeby i stosowania różnorodnych technik dydaktycznych.Mots-clés :
profil studenta, filologia romańska, potrzeby edukacyjne, indywidualizacja nauczania, wyzwania dydaktyczneRéférences
Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis, H. Grzmil-Tylutki, E. Krakowska-Krzemińska (red.), Kraków 2010.
Nauczanie języków obcych w % ogółu uczniów w szkole, licea ogólnokształcące dla młodzieży,[w:] GUS Baza Danych Lokalnych, [online], https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/cechy/3962 [dostęp: 28.06.2024].
Krawczyk D., Smuk M., Sokołowicz M., Filologia obca w stulecie swego istnienia. W ruchu uchwycone, Warszawa 2019.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K., Les représentations de la langue française chez des élèves polonophones. Quel impact sur le choix de la langue étrangère à l’école, „Neofilolog” 2020, 55/2, s. 173–194.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K., Uwarunkowania wyboru nauki języka francuskiego przez polskich licealistów, „Acta Neophilologica” 2020, XXII/1, s. 73–90.
Kuk L., À l’ombre de l’héritage du passé. La présence de la culture française en Pologne après 1989, [w:] Le rayonnement français en Europe centrale, O. Chaline i in. (red.), Pessac 2009, s. 543–551, [online], https://doi.org/10.4000/books.msha.18274 [dostęp: 24.02.2024].
Ociepka N., L’enseignement du français en Pologne jusqu’au XIXe siècle, „Zeszyty Glottodydaktyczne” 2010, 2, s. 147–156.
Raport Festiwalu FrankoFilm – Zielona Góra „Nauczanie języka francuskiego w Polsce”, [online], https://brief.pl/wp-content/uploads/2019/07/Raport_nauczanie_jezyka_francuskiego_w_Polsce_2019.pdf [dostęp: 16.12.2024].
Smuk M., Beauté des sonorités, prestige, utilité? La langue française vue par des étudiant.es français.es et internationaux.ales à l’époque de la mondialisation, ”Bulletin suisse de linguistique appliquée” 2022, 116, s. 77–92.
Werbińska D., Professional Identity of a French Language Teacher in Poland: Constancy vs. Change, Sameness vs. Difference, Agency, „Glottodidactica” 2022, 49 (1), s. 217–240.
Ziółkowski M., La Francophonie en Pologne, ”Hermès” 2004, 3, s. 59–61.
Radosław Kucharczyk - Uniwersytet Warszawski
Krystyna Szymankiewicz - Uniwersytet Warszawski