„Następstwa działania prawa sylab otwartych” jako temat zajęć z przedmiotu historia języka rosyjskiego – z doświadczeń dydaktyka

Dorota Muszyńska-Wolny

Uniwersytet Warszawski


Résumé

Niewielka liczba zajęć dydaktycznych z historii języka rosyjskiego w programie studiów oraz zerowy wyjściowy poziom znajomości języka sprawiają, że konieczność przyswojenia trudnego i obszernego materiału zawartego w podręcznikach napisanych po rosyjsku jest dla wielu studentów problemem nie tyle merytorycznym, ile językowym. Koniecznością dla wykładowcy staje się więc tworzenie własnych materiałów dydaktycznych, które w sposób zwarty pozwalają przekazać informacje i są jednocześnie pomocą przy ćwiczeniach. W niniejszej pracy przedstawiono przykład pomocy dydaktycznej wykorzystywanej przy omawianiu następstw działania prawa sylab otwartych na przedmiocie historia języka rosyjskiego prowadzonym na III roku studiów licencjackich na kierunku filologia rosyjska. Zaprezentowane są też wyniki końcowych ankiet studenckich dotyczące tego przedmiotu.

Mots-clés :

dydaktyka akademicka, historia języka rosyjskiego, języki słowiańskie, prawo sylab otwartych, procesy językowe

Długosz -Kurczabowa K., Dubisz S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2001.

Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, Warszawa 2012.

Gorškova K.V., Haburgaev G.A., Istoričeskaâ grammatika russkogo âzyka, Moskva 1981.

Grybosiowa A., Kleszczowa K., Czy i dlaczego należy utrzymać przedmioty historycznojęzykowe na wyższych uczelniach?, [w:] Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, J. Bartmiński, M. Karwatowska (red.), Lublin 2000, s. 207–217.

Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984.

Puškin A.S., Vospominaniâ v Carskom Sele, [v:] A.S. Puškin, Izbrannye sočineniâ, 1, Moskva 1989, s. 70–74.

Remneva M.L., Staroslavânskij âzyk, Moskva 2004.

Wojtak M., Historia języka w dydaktyce uniwersyteckiej, [w:] Język polski jako przedmiot dydaktyki uniwersyteckiej, J. Bartmiński, M. Karwatowska (red.), Lublin 2000, s. 177–190.


Publiée
2024-12-30


Muszyńska-Wolny, D. (2024) « „Następstwa działania prawa sylab otwartych” jako temat zajęć z przedmiotu historia języka rosyjskiego – z doświadczeń dydaktyka », Linguodidactica, 28, p. 172–184. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.11.

Dorota Muszyńska-Wolny 
Uniwersytet Warszawski