Zastosowanie gry językowej w nauczaniu języka rosyjskiego polskich studentów w celu kształtowania kompetencji międzykulturowej

Olga Anchimiuk

dr Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznego

Maryna Michaluk

dr Maryna Michaluk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznego


Abstrakt

Wzajemne kontakty przedstawicieli różnych kultur często prowadzą do powstania trudności komunikacyjnych. W artykule podjęto próbę zweryfikowania gry językowej, która w procesie komunikacji międzykulturowej odzwierciedla niepowtarzalność języka i kultury narodowej. Autorzy, w oparciu o podejście lingwistyki kulturowej, proponują różnorodne formy i sposoby pracy dydaktycznej z wykorzystaniem dowcipów, zagadek, anegdot i aforyzmów. W rezultacie przeprowadzonych badań powstał szereg różnorodnych ćwiczeń dydaktycznych, które pomagają zrozumieć sens i istotę gry językowej. Jednocześnie zaproponowane zadania zostały skonstruowane w taki sposób, aby pomagały uczącym się rozwijać kompetencję międzykulturową, ponieważ jej opanowanie pozwala unikać trudności w relacjach z przedstawicielami innych języków i kultur.

Słowa kluczowe:

język rosyjski jako obcy, lingwistyka kulturowa, kompetencja międzykulturowa, gra językowa

Aleksandrova E.M., Lingvističeskaâ obuslovlennost’ sozdaniâ âzykovyh anekdotov, Vestnik Čelabinskogo gosudarstvennogo universiteta 2013, № 10 (301), s. 5–9.

Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa: zarys problematyki, Wrocław 1995.

Arutûnova N.D., Âzyk i mir čeloveka, Moskva 1999.

Banach B., Interkulturowa tendencja we współczesnej glottodydaktyce, [w:] Język w komunikacji, G. Habrajska (red.), t. 3, Łódź 2001, s. 228–242.

Bogdanovič G.Û., Russkij âzyk v aspekte problem lingvokulturologii, Moskva 2017.

Crystal D., The Cambridge Encyclopedia of Language, Cambridge 2006.

Czachur W. (red.), Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Pytania badawcze, zadania i perspektywy, [w:] Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia, Warszawa 2017, s. 7–38, [online], https://www.academia.edu/36149119/Lingwistyka_kulturowa_i_międzykulturowa._Pytania_badawcze_zadania_i_perspektywy, [dostęp: 24.02.2020].

Danilevskaâ N.V., Âzykovaâ igra, [v:] Stilističeskij ènciklopedičeskij slovar’ russkogo âzyka, M.N. Kožina (red.), Moskva 2006, s. 657–660.

Elizarova G.V., Kul’tura i obučenie inostrannym âzykam, Sankt-Peterburg 2005.

Filosofskij ènciklopedičeskij slovar’, E.F. Gubskij (red.), Moskva 1997.

Frumkina R.M., Psiholingvistika, Moskva 2003.

Garncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.

Jaroszewska A., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście wielokulturowości, [w:] Kulturotwórcza funkcja gier: Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym, A. Surdyk, J.Z. Szeja (red.), Poznań 2008, s. 157–166.

Karasik V.I., Anekdot kak predmet lingvističeskogo izučeniâ, [v:] „Žanry reči” 1997, Nr 1, s. 144–153.

Karaulov, Û.N., Russkij âzyk i âzykovaâ ličnost’, Moskva 1987.

Klimiuk E., Szalast-Bytys U., Lekcja z humorem, czyli praktyczne zastosowanie materiału humorystycznego na zajęciach języka rosyjskiego, „Języki Obce w Szkole” 2012, nr 2, s. 119–127.

Metodika obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu: Učebnoe posobie dla vuzov, Lysakova I.D. (red.), Moskva 2016.

Ožegov S.I., Švedova N.Û., Tolkovyj slovar’ russkogo âzyka, Moskva 1999.

Rivlina A.A., Ob osnovnyh priemah sovremennoj anglo-russkoj âzykovoj igry, „Homo Loquens: aktual’nye voprosy lingvistiki i metodiki prepodavaniâ inostrannyh âzykov” 2011, Vyp. 3, s. 86–96, [online], http://publications.hse.ru/chapters/80291961, [dostup: 25.03.2020].

Sepir É., Izbrannye trudy po âzykoznaniû i kulturologii, Moskva 2001.

Słownik języka polskiego PWN, wersja elektroniczna, https://sjp.pwn.pl.

Teliâ V.N., Osnovnye postulaty lingvokulturologii, [v:] Filologia i kultura: materialy II meždunarodnoj konferencji 12-14 maâ 1999 g., N.N. Boldyrev (red.), III, Tambov 1999, s. 14–15.

Ter-Minasova S.G., Vojna i mir Zykom i kultur, Moskva 2007.

Topornikov M.A., Bestolkovyj slovar’, 2007, [online], https://proza.ru/2007/01/30-196, [dostup: 25.03.2020].

Vitgenštejn Ł., Filosofskie raboty, 2, Moskva 1994.

Wielki słownik języka polskiego, P. Żmigrodzki (red.), [online], https://www.wsjp.pl, [dostęp: 24.02.2020].

Zagadki s podvohom i na logiku, [online], http://riddle-middle.ru/zagadki/s_podvohom/4, [dostup: 24.02.2020].


Opublikowane
2020-12-30


Anchimiuk, O. i Michaluk, M. (2020) „Zastosowanie gry językowej w nauczaniu języka rosyjskiego polskich studentów w celu kształtowania kompetencji międzykulturowej”, Linguodidactica, 24, s. 7–17. doi: 10.15290/lingdid.2020.24.01.

Olga Anchimiuk 
dr Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznego
Maryna Michaluk 
dr Maryna Michaluk - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznego