ZASTOSOWANIE NOWYCH TECHNOLOGII PODCZAS PRACY NAD WZBOGACANIEM SŁOWNICTWA JĘZYKA OBCEGO (NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH PORTALI EDUKACYJNYCH I APLIKACJI MOBILNYCH)
Ewa Dźwierzyńska
Uniwersytet RzeszowskiAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza możliwości wykorzystania nowych technologii w nauce
słownictwa języków obcych. Materiałem źródłowym przeprowadzonych analiz były zarówno
portale edukacyjne, aplikacje mobilne, jak i wyniki badań ankietowych. Zostały wskazane
możliwości wykorzystania wybranych narzędzi internetowych w celu zwiększania motywacji
i pozytywnego wpływu na wyniki w nauce języka obcego. Zwrócono również uwagę
na trudności związane z włączeniem tych narzędzi do procesu dydaktycznego. W rezultacie
przeprowadzonej analizy stwierdzono, że systematyczne stosowanie niektórych portali edukacyjnych
i aplikacji mobilnych, zarówno na zajęciach języka obcego, jak i podczas pracy
indywidualnej, pozwoli zwiększyć efektywność nauki podczas zapamiętywania leksyki.
Słowa kluczowe:
nauczanie słownictwa, motywacja, portal edukacyjny, aplikacja mobilnaBibliografia
Adamkiewicz J., Multimedia w edukacji, [w:] Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał
mózgu w procesie uczenia się, W. Sikorski (red.), Słupsk 2015.
Aleksandrowska O., Stanulewicz D., Internetowa platforma do nauki języków Duolingo
– opinie użytkowników, „Neofilolog” 2020, 55 (1), s. 125–144.
Denek K., Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy
systemu edukacji w Polsce, [w:] Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych
w Polsce. Materiały Konferencyjne nr 46, K. Wenta (red.), Szczecin
, s. 29–45.
Dźwierzyńska E., Obogaˆsenie leksikona studentov s ispol’zovaniem novyh informacionno-
-kommunikativnyh tehnologij (na primere servisov WorldWall i LearningApps),
„Studia Rossica Posnaniensia” 2022, XLVII/2, s. 223–231.
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
Gulaˆa T. M., Romanova S. A., K voprosu ob ispol’zovanii interaktivnyh social’nyh servisov
v kaˇcestve dopolnitel’nogo sredstva samostoˆatel’nogo izuˇceniˆa inostrannyh ˆazykov,
„Filologiˇceskie nauki. Voprosy teorii i praktyki” 2016, 10 (64), s. 186–190,
[online], https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-ispolzovaniiinteraktivnyh-
sotsialnyh-servisov-v-kachestve-dopolnitelnogo-sredstvasamostoyatelnogo-
izucheniya/viewer, [dostęp: 16.12.2022].
Krajka J., English Language Teaching in the Internet Assisted Environment, Lublin 2007.
Madej P., Nowe technologie w nauczaniu języków obcych, cz. 2, [online], https://lingwi
styka.edu.pl/blog/nowe-technologie-nauczaniu-jezykow-obcych-cz-2/,
[dostęp: 11.12.2022].
Markiewicz W., E-learning jako narzędzie rozwijania autonomii ucznia, [w:] Autonomia
w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy?, M. Pawlak (red.),
Poznań – Kalisz – Konin 2008, s. 335–343.
Pokrzycka L., Rola aplikacji dydaktycznych w nauczaniu zdalnym, „E-mentor” 2021,
(88), s. 30–45.
Siek-Piskozub T., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1997.
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci,
Słupsk 2013.
Strykowski W., Strykowska-Nowakowska J., Kompetencje medialno-informatyczne przyszłych
nauczycieli, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, XXXVI (4),
[online], https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/4532/5522, [dostęp:
12.2022].
Warschauer M., Networking into academic discourse, “Journal of English for Academic
Purposes” 2002, 1, s. 45–58, [online], https://education.uci.edu/uploads/
/2/7/6/72769947/networking into academic discourse.pdf, [dostęp:
11.2022].
Varenina L. P., Gejmifikaciˆa v obrazovanii, „Istoriˇceskaˆa i social’no-obrazovatel’naˆa
mysl’” 2014, t. 6, 6–2 (28), s. 314–317.
Zalecenia Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia
się przez całe życie, [online], https://eur-lex.europa.eu/legal-content/
PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en, [dostęp: 30.11.2022].
Żmigrodzka M., Techniki wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji, „Marketing Instytucji
Naukowych i Badawczych” 2017, 4 (26), [online], https://minib.pl/
numer/4-2017/techniki-wirtualnej-rzeczywistosci-w-procesie-edukacji/,
[dostęp: 03.11.2022].
Uniwersytet Rzeszowski