THE USE OF AUTHENTIC MATERIALS WHILE TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE TO SEN STUDENTS
Ewelina Anna Kałuża
Zespół Szkół im. Władysława Szybińskiego w CieszynieKrzysztof Polok
Uniwersytet Bielsko-BialskiAbstrakt
Artykuł koncentruje się na wykorzystaniu autentycznych materiałów podczas nauczania
języka angielskiego jako języka obcego uczniów z SPE. Przeprowadzono badanie metodą
mieszaną za pomocą kwestionariuszy i wywiadów, by zbadać świadomość nauczycieli na
temat uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem badania jest wybranie dodatkowych materiałów wykorzystywanych na lekcjach języka angielskiego z uczniami
z SPE, w tym, w szczególności, materiałów autentycznych. W badaniu wzięli udział
nauczyciele języka angielskiego o różnym stażu dydaktycznym. Otrzymane wyniki wskazały,
że świadomość nauczycieli języka angielskiego na temat uczniów z SPE jest niska, nauczyciele
korzystają z wybranych autentycznych materiałów dydaktycznych, a opinie na temat
wykorzystania innych materiałów dla uczniów z SPE są podzielone.
Słowa kluczowe:
SPE, specjalne potrzeby edukacyjne, materiały autentyczne, edukacja włączającaBibliografia
Ahmed S., Authentic ELT Materials in the Language Classroom: An Overview, “Journal of
Applied Linguistics and Language Research” 2017, 4 (2), pp. 181–202, [online],
https://www.researchgate.net/publication/315765820 Authentic
ELT Materials in the Language Classroom An Overview, [retrieved:
01.2023].
Akbari O., Razavi A., Using authentic materials in the foreign language classrooms: Teachers’
perspectives in EFL classes, “International Journal of Research Studies
in Education” 2015, 4 (5), pp. 106–116.
Bacon S. M., Finneman M. D., A study of the attitudes, motives, and strategies of university
foreign language students and their disposition to authentic oral and written
input, “The Modern Language Journal” 1990, 74 (4), pp. 459–473.
Bartnikowska U., Antoszewska B., Children with Special Educational Needs (SEN) in
the Polish Education System, “International Journal of Psycho-Educational
Sciences” 2017, 6 (3), pp. 100–108.
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Functional Diagnosis as a Strategy for Implementing Inclusive
Education in Poland, “Revista Brasileira de Educac¸ ˜ao Especial” 2020,
/2, pp. 203–220.
Ellis S., Tod J., Graham-Matheson L., Special educational needs and inclusion: Reflection
and Renewal, London 2008.
Gardner D., Miller L., Establishing Self Access, Cambridge 1999.
Gebhard J. G., Teaching English as a foreign language: a teacher self-development and
methodology, Ann Arbor 1996.
Gilmore A., Authentic materials and authenticity in foreign language learning, “Language
Teaching” 2007, 40/2, pp. 97–118.
Kilickaya F., Authentic materials and cultural content in EFL classrooms, “The Internet
TESOL Journal” 2004, 10 (7), pp. 11–23.
Kov´aˇcikov´a E., Teaching English to learners with specific learning needs, “Teaching Foreign
Languages to Learners with Special Educational Needs: E-Textbook
for Foreign Language Teachers” 2015, pp. 29–38.
Martinez A. G., Authentic Materials An Overview. Free Resources for Teachers and Students
of English, “Karen’s Linguistics Issues” 2002, 1 (1), pp. 1–7.
Nunan D., Designing Tasks for the Communicative Classroom, Cambridge 1989.
Padurean A. N., Teaching English Language to Children with Special Educational Needs,
“TEM Journal” 2014, 3 (4), pp. 309–314.
Qamariah Z., Authentic materials, an alternative in English classroom, “Proceedings of
the 2nd National Conference on English Language Teaching (NACELT)”
, Nov., Palangka Raya.
Richards J. C., Curriculum Development in Language Teaching, Cambridge 2001.
Stubbs S., Inclusive Education. Where there are few resources, Oslo 2008.
Warnock M., The Warnock Report. Special Educational Needs, London 1978.
Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie
SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014, [online],
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe spr.pdf, [retrieved:
01.2023].
Zespół Szkół im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie
Uniwersytet Bielsko-Bialski