LINTENTIONNALITE DANS LE DISCOURS PUBLICITAIRE DES PRODUITS DITS ´ECOLOGIQUES

Christine Martinez

Uniwersytet Warszawski



Abstrakt

Intencja perswazji w dyskursie reklamowym jest oczywista. W niniejszym artykule zawarto
analizę nazw marek, nazw produktów i sloganów reklamowych używanych w bardzo
modnej dziedzinie związanej z kosmetykami i produktami ekologicznymi. Przedstawiono
i wykorzystano w nich intencje perswazyjne, takie jak pozycjonowanie, making believe
i making do, używane w celu wzbudzenia pożądania i zaspokojenia potrzeby potencjalnego
klienta. Analiza została przeprowadzona na podstawie badań takich językoznawców,
jak Patrick Charaudeau, Fernando Navarro Dom´ınguez, Elżbieta Pachocińska, Emmanuelle
Prak-Derrington i John Searle. Spodziewane wyniki pokażą, że intencja wykorzystuje nie tylko
manipulacje psychologiczne, lecz także manipulacje językowe w celu pozyskania konsumentów.

Słowa kluczowe:

dyskurs ekologiczny, intencjonalność, perswazja, pozycjonowanie, reklama

Adam J. M., Genres, textes, discours : pour une reconception linguistique du concept

de genre, « Revue belge de philologie et d’histoire » 1997, 75, p. 665–681.

Cervellon M. C., Carey L., Consumers’ perceptions of ‘green’: Why and how consumers

use eco-fashion and green beauty products, [in:] Critical Studies in Fashion and

Beauty, 2011.

Charaudeau P., Les conditions de compréhension du sens de discours, 1997, [online],

http://www.patrick-charaudeau.com/Les-conditions-de-comprehensiondu,

html, [accessible : 07.02.2022].

Charaudeau P., La grammaire du sens et de l’expression, Paris 1992.

Charter M., Greener Marketing, Sheffield 1992.

Grzmil-Tylutki H., Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy,

Kraków 2010.

Kant E., Critique de la raison pure, Paris 1921.

Navarro Domínguez F., La rhétorique du slogan : cliché, idéologie et communication,

« Bulletin Hispanique » 2005, 107, pp. 265–282.

Pachocińska E., La réalisation de l’intention persuasive dans le discours polémique : approche

énonciative, Varsovie 2000.

Perelman Ch., Olbrechts-Tyteca L., Traité de l’argumentation. La nouvelle rhétorique,

Bruxelles 1983.

Prak-Derrington E., Je suis Charlie. Analyse énonciative et pragmatique d’un slogan de crise,

« Cahiers d’Études Germaniques » 2017, 73, [online], https://journals.open

edition.org/ceg/2258, [accessible : 21.12.2022].

Searle J. R., Expression and Meaning, Cambridge 1979.


Opublikowane
2023-12-22


Martinez, C. (2023) „LINTENTIONNALITE DANS LE DISCOURS PUBLICITAIRE DES PRODUITS DITS ´ECOLOGIQUES”, Linguodidactica, 27. Dostępne na: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2159 (Udostępniono: 20 maj 2024).

Christine Martinez 
Uniwersytet Warszawski