ОБРАЩЕНИЕ К ГРУППЕ ЛЮДЕЙ ДИДАКТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ

Anna Rudyk

Uniwersytet Rzeszowski



Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zwrotu adresatywnego jako istotnego elementu
etykiety językowej. Zastosowana została metoda obserwacji, polegająca na analizie
adresatywów kierowanych do grupy osób w konkretnym kontekście – materiał faktograficzny
obejmuje fragmenty współczesnej polskiej prozy i jej przekładu na język rosyjski
oraz przykłady w języku rosyjskim zaczerpnięte z korpusu internetowego. Badanie pokazało,
że zwroty adresatywne są nie tylko ważnym składnikiem etykiety, lecz także językowym
wykładnikiem relacji interpersonalnych, dlatego powinno się na nie zwracać szczególną
uwagę podczas lekcji języka obcego w celu prawidłowego kształtowania kompetencji komunikacyjnej
uczących się.

Słowa kluczowe:

adresatyw, adresat zbiorowy, etykieta językowa, język polski, język rosyjski

Akiˇsina A. A., Formanovskaˆa N. I., Russkij reˇcevoj `etiket. Uˇcebnoe posobie dlˆa studentov-

inostrancev, Moskva 1982.

Balandina L. A., Davidˆan G. R., Kuraˇcenkova G. F., Simonova E. P., Russkij ˆazyk

i kul’tura reˇci: Uˇcebnoe posobie dlˆa auditorij i samostoˆatel’noj raboty studentov-

nefilologov vysˇsih uˇcebnyh zavedenij, Moskva 2012.

Bielanin A., Czapiga Z., Sovremennyj russkij ˆazyk. Sintaksis, Rzeszów 2003.

Chrobak K., Nauczanie zwrotów grzecznościowych na lekcjach języka obcego – analiza

kursu do nauki języka niemieckiego Direkt neu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu

Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka” 2019, 11 (104),

s. 87–97.

Dźwierzyńska E., Kommunikativnaˆa potrebnost’ v obuˇcenii dialogiˇceskoj reˇci, „Zeszyty

Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka”

, 9 (96), s. 128–135.

Efremova T. V., Novyj slovar’ russkogo ˆazyka. Tolkovo-slovoobrazovatel’nyj, Moskva 2000,

[online], www.udarenieru.ru, [dostup: 22.06.2022].

Formanovskaˆa N. I., Obraˆsenie s toˇcki zreniˆa kommunikativnogo-pragmatiˇceskogo podhoda,

„Reˇcevoe obˆsenie (Teoretiˇceskie i prikladnye aspekty reˇcevogo obˆseniˆa)”,

, 3, s. 83–88.

Lomov A. M., Slovar’-spravoˇcnik po sintaksisu sovremennogo russkogo ˆazyka, Moskva

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013.

Mihal’ˇcuk, T. G., Russkij reˇcevoj `etiket. Praktikum, Minsk 2016.

Nacional’nyj korpus russkogo ˆazyka, [online], http://www.ruscorpora.ru/new/, [dostup:

01.2020].

Reˇcevoj `etiket, [online], https://blog.tutoronline.ru/rechevoj-jetiket, [dostup: 22.06.2022].

Reˇcevoj `etiket na rabote i v ˇzizni, [online], https://www.artimage.ru/info/articles/

rechevoy etiket/, [dostup: 31.01.2020].

Источники

Gretkovskaˆa M., ˇZenˆsina i muˇzˇciny, Hark`ıv 2008.

Gretkowska M., Kobieta i mężczyźni, Warszawa 2007.

Grochola K., Osobowość ćmy, Warszawa 2005.

Groholˆa K., Baboˇcka na ladoni, Moskva 2008.

Nurovskaˆa M., Delo Niny S., Moskva 2013.

Nurowska M., Sprawa Niny S., Warszawa 2009.


Opublikowane
2023-12-22


Rudyk, A. (2023) „ОБРАЩЕНИЕ К ГРУППЕ ЛЮДЕЙ ДИДАКТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ”, Linguodidactica, 27. Dostępne na: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2162 (Udostępniono: 20 maj 2024).

Anna Rudyk 
Uniwersytet Rzeszowski