МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ УДАРЕНИЮ В ПОЛЬСКОЙ АУДИТОРИИ ИСТОРИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ

Joanna Woch

Uniwersytet Śląski w Katowicach



Abstrakt

Artykuł skupia się na dwóch metodach nauczania polskich studentów rosyjskiego akcentu:
imitacyjnej i gramatycznej. Metoda imitacyjna, która polega na powtarzaniu słów, fraz i zdań
z prawidłowym akcentem, jest ciągle dominującą metodą nauczania polskich studentów.
Zastosowanie tej metody nie pozwala na osiągnięcie zadowalających rezultatów, ponieważ
nie uwzględnia różnic między rosyjskim a polskim systemem akcentowym. Nieodzownym
elementem w opanowaniu prawidłowej rosyjskiej wymowy winno być eliminowanie błędów
powodowanych interferencją języka ojczystego. Dlatego koniecznością w nauczaniu
rosyjskiej akcentuacji jest zastosowanie metody gramatycznej, która jest jedynym efektywnym
sposobem nauczania prawidłowości akcentowych, ponieważ pozwala wypracować
umiejętność świadomego akcentowania opartego na uporządkowanych zasadach i zależnościach
oraz może udoskonalić i poprawić ogólną wymowę w języku rosyjskim.

Słowa kluczowe:

akcent wyrazowy, język rosyjski jako obcy, słowotwórstwo, sylaba,, język polski

Dybo V. A., Slavˆanskaˆa akcentologiˆa. Opyt rekonstrukcii sistemy akcentnyh paradigm v praslav

ˆanskom, Moskva 1981.

Dziewanowska D., Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne, Warszawa 2000.

Fedˆanina N. A., Udarenie v sovremennom russkom ˆazyke, Moskva 1976.

Fomina T. G., Russkoe udarenie. Uˇcebnoe posobie, Kazan’ 2001.

GałeckiW., Zasady nauczania języka rosyjskiego (metodyka). Podręcznik dla szkół wyższych,

Warszawa 1957.

Gasek B., Wiedza akcentologiczna w nauczaniu języka rosyjskiego na studiach rusycystycznych,

„Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik”

, 19, s. 47–59.

Grochowski L., Metodyka nauczania języka rosyjskiego, Warszawa 1975.

Grochowski L., O nauczaniu języka rosyjskiego w szkole średniej, Warszawa 1976.

Hart D., O russkom udarenii – prosto, Sankt-Peterburg 2013.

Kolesov V. V., Russkaˆa akcentologiˆa, Sankt-Peterburg 2010.

Marciszewska M., Sładkiewicz Ż., Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących,

Gdańsk 2015.

Metodyka nauczania języka rosyjskiego, A. Doros (red.), Warszawa 1971.

Olechnowicz M., K voprosu o metodike obuˇceniˆa russkomu udareni ˆu v pol’skoj auditorii,

„Glottodidactica” 1966, 7, s. 91–108, [online], https://pressto.amu.edu.pl/

index.php/gl/article/download/18252/18868 [dostup 5.06.2022].

Olechnowicz M., Teoretyczne zasady dystrybucji rosyjskiego akcentu wyrazowego, Łódź

Podstawy pedagogiczne nauczania języka rosyjskiego, S. Siatkowski (red.),Warszawa 1982.

Skrundowa, Z., Sprawność mówienia w nauczaniu języka rosyjskiego, Warszawa 1980.

Woch J., Ispol’zovanie Nacional’nogo korpusa russkogo ˆazyka v obuˇcenii postanovki udareniˆa

dlˆa studentov-rusistov, „Roczniki Humanistyczne” 2021, LXIX, 10, s. 189–204

Zaliznˆak A. A., Trudy po akcentologii, Moskva 2010.


Opublikowane
2023-12-22


Woch, J. (2023) „МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ УДАРЕНИЮ В ПОЛЬСКОЙ АУДИТОРИИ ИСТОРИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ”, Linguodidactica, 27. Dostępne na: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2166 (Udostępniono: 22 grudzień 2024).

Joanna Woch 
Uniwersytet Śląski w Katowicach