Nauczanie oparte na grach: praktyczny przypadek z grą wideo Beholder w klasie języka rosyjskiego na poziomie B2.1

Angela Espinosa Ruiz

University of Warsaw


Abstrakt

Niniejszy artykuł dotyczy interwencji dydaktycznej mającej na celu rozwiązanie niedociągnięć tradycyjnej metodologii nauczania języka rosyjskiego jako obcego w hiszpańskiej Official School of Languages. Interwencja służyła zwiększeniu motywacji uczniów, poprzez zastosowanie nauki opartej na grach, w szczególności gry Beholder (2016), do poprawy umiejętności komunikacyjnych, zarówno ustnych, jak i pisemnych. Działania te skierowane były do grupy uczniów na poziomie B2.1 i koncentrowały się na naturalnych tekstach biurokratycznych. Opracowano zadania oraz końcowe ćwiczenie praktyczne, których celem było rozwijanie sytuacyjnych funkcji językowo-komunikacyjnych. Wyniki wykazały wzrost motywacji, pewności siebie oraz praktycznych umiejętności uczniów, co zostało potwierdzone za pomocą wstępnych i końcowych testów słownictwa, rubryki samooceny oraz wywiadów przeprowadzonych z uczestnikami interwencji. W artykule zaproponowano również udoskonalenia, które mogą zostać uwzględnione w przyszłych zastosowaniach nauki opartej na grach.

Słowa kluczowe:

język rosyjski jako obcy, nauka oparta na grach, metoda komunikacyjna, interwencja dydaktyczna, dorośli uczący się

Balyhina T.M., Ûrkov E.E., El′nikova S.I., Lazareva O.A., Rossiĭskaâ gosudarstvennaâ sistema testirovaniâ po russkomu âzyku kak inostrannomu (TRKI/TORFL), Sankt-Peterburg 2011.

Council of Europe, Marco común europeo de referencia para las lengua, Consejo de Europa, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/Instituto Cervantes, Strasbourg 2002.

Dewaele J.M., Petrides K.V., Furnham A., Effects of Trait Emotional Intelligence and Sociobiographical Variables on Communicative Anxiety and Foreign Language Anxiety Among Adult Multilinguals: A Review and Empirical Investigation, “Language learning” 2008, 58 (4), pp. 911–960.

Djalmatova Z.D., Specificity of Learning Russian as a Foreign Language, “Aktual′noe v filologii” 2021, 3 (3), pp. 359–364.

Escuela Oficial de Idiomas de Málaga, Proyecto Educativo, Junta de Andalucía, Málaga 2020.

Johnson L., Becker S., Estrada V., Freeman A., NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium, Austin 2014, [online], http://cdn.nmc.org/media/2014-nmc-horizon-report-he-EN-SC.pdf [accessed: 30.06.2024].

Junta de Andalucía, Decreto 239/2007, de 4 de septiembre, por el que se establece la ordenación y currículo de las enseñanzas de idiomas de régimen especial en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, Sevilla 2007 [online], https://www.juntadeandalucia.es/boja/2007/182/4 [accessed: 30.06.2024].

Ministerstvo Inostrannyh Del Rossiĭskoĭ Federacii, 2001, [online], https://www.mid.ru/ru/home [accessed: 30.06.2024].

Trybus J., Game-Based Learning: What it Is, Why it Works, and Where it’s Going, Miami 2018, [online], https://writix.co.uk/blog/game-based-learning [accessed: 30.06.2024].

Warm Lamp Games, Beholder: Every Choice Has a Consequence, 2016, [online], https://behold er-game.com [accessed: 30.06.2024].

Warm Lamp Games, Beholder (Android version) [video game], Barnaul 2016.

Warm Lamp Games, Beholder (computer version) [video game], Barnaul 2020.


Opublikowane
2024-12-30


Espinosa Ruiz, A. (2024) „Nauczanie oparte na grach: praktyczny przypadek z grą wideo Beholder w klasie języka rosyjskiego na poziomie B2.1”, Linguodidactica, 28, s. 54–68. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.04.

Angela Espinosa Ruiz 
University of Warsaw