Sztuczna inteligencja a ocenianie prac pisemnych uczniów

Наталия Грушина

Университет Барселоны


Abstrakt

Temat sztucznej inteligencji przykuł ostatnio uwagę opinii publicznej. Być może po raz pierwszy w historii świata wiadomości od firm technologicznych wykraczają poza branżę komputerową i powodują tak gorące dyskusje we wszystkich sferach życia, zwłaszcza w tych, które opierają się głównie na aktywności intelektualnej. Nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem w dziedzinie edukacji. Celem artykułu jest przegląd teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego na kierunkach humanistycznych, w szczególności w kształceniu filologicznym i nauczaniu języków obcych. Rozważamy historię pojawienia się terminu sztuczna inteligencja, zagadnienia praktycznego zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji, problem podatności na wykorzystywanie sztucznej inteligencji w obszarze szkolnictwa wyższego, w szczególności nauk humanistycznych, w procesie przygotowywania i sprawdzania prac pisemnych uczniów, a także płynących z tego zagrożeń, proponujemy ponadto podjęcie konkretnych kroków w celu przezwyciężenia tego ryzyka.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, szkolnictwo wyższe, zadania pisemne, generatywna AI, system oceniania, praktyka oceniania bez oceniania

Artificial Intelligence Act: Meps Adopt Landmark Law, 2004, [online], https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240308IPR19015/artificial-intelligence-act-mepsadopt-landmark-law [dostup: 29.06.2024].

Blum S., Ungrading: Why Rating Students Undermines Learning (and What to Do Instead), Morgantown 2020.

Bol′šoj tolkovyj slovar′ russkogo âzyka, S.A. Kuznecov (red.), Sankt-Peterburg 2000.

Collins Dictionary nazval slovom 2023 goda «iskusstvennyj intellekt», RBC, 2023, [online], https://www.rbc.ru/society/01/11/2023/654218059a794750858ba7a6 [dostup: 29.06.2024].

Èndrû A., Iskusstvennyj intellekt, Moskva 1985.

Generative AI in Education, 2023, [online], https://www.brightapps.ai/ru/generative-ai-ineducation [dostup 29.06.2024].

II v mobil′nyh igrah: revolûcionnyj opyt iulučšenie vzaimodejstviâ, 13.06.2023, [online], https://playablefactory.com/ru/ai-in-mobile-gaming-revolutionizing-experiences-and-enhancing-interactions [dostup: 29.06.2024].

McCarthy J., What Is Artificial Intelligence?, Stanford 2007, [online], https://www-formal.stanford.edu/jmc/whatisai.pdf [dostup: 29.06.2024].

Moroseev F., Sil′nyj iskusstvennyj intellekt: ličnost′ ili algoritm?, 2019, [online], https://test.org/2019/12/04/strong-artificial-intelligence-personality-or-algorithm [dostup: 29.06.2024].

Open AI zapustit «magazin priloženij» dlâ iskusstvennogo intellekta, Meduza 2023, [online], https:// meduza.io/feature/2023/11/07/openai-zapustit-magazin-prilozheniy-dlya-iskusstvennogo-intellekta [dostup: 29.06.2024].

Ŝukin A.N., Obučenie inostrannym âzykam. Teoriâ i praktika, Moskva 2004.

Ukaz Prezidenta RF ot 10 oktâbrâ 2019 g. № 490 «O razvitii iskusstvennogo intellekta v Rossijskoj Federacii» (s izmeneniâmi i dopolneniâmi), [online], https://base.garant.ru/72838946 [dostup: 29.06.2024].


Opublikowane
2024-12-30


Грушина, Н. (2024) „Sztuczna inteligencja a ocenianie prac pisemnych uczniów”, Linguodidactica, 28, s. 82–90. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.06.

Наталия Грушина 
Университет Барселоны