Wykorzystanie modelu GELT na zajęciach z językoznawstwa stosowanego

Anna Sańczyk-Cruz

Uniwersytet w Białymstoku


Abstrakt

Od czasu, gdy język angielski stał się powszechnie używanym językiem na całym świecie, powstało mnóstwo metod nauczania, które mają na celu zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Niektórzy naukowcy argumentują, że Global Englishes Language Teaching (GELT) zapewnia systematyczne podejście do innowacji w programie nauczania, ale brakuje badań, które pozwoliłyby zrozumieć to innowacyjne podejście w nauczaniu językowym. Celem tego artykułu jest podniesienie świadomości na temat wykorzystania GELT i pokazanie, w jaki sposób można ten model zastosować w szkolnictwie wyższym. W szczególności będzie to prezentacja spostrzeżeń studentów na temat tego, w jaki sposób ta praktyka nauczania jest wykorzystywana na ich zajęciach z językoznawstwa stosowanego. Wyniki tego badania podkreślają znaczenie krytycznej analizy programu nauczania języka angielskiego i projektowania materiałów w celu uwzględnienia na większą skalę światowych trendów w edukacji językowej w Polsce.

Słowa kluczowe:

językoznawstwo stosowane, nauczanie globalnego języka angielskiego, krytyczna refleksja

Baker W., Morán Panero S., Álvarez Valencia J.A., Alhasnawi S., Boonsuk Y., Ngo P.L.H., Martínez-Sánchez M.M., Miranda N., Ronzón-Montiel, G.J., Decolonizing English in Higher Education: Global Englishes and TESOL as Opportunities or Barriers (SI on Global Englishes and TESOL), “TESOL Quarterly” 2024, pp. 1–29.

Byram M., Holmes P., Savvides N., Intercultural Communicative Competence in Foreign Language Education: Questions of Theory, Practice and Research, “The Language Learning Journal” 2013, 41 (3), pp. 251–253.

Clarke V., Braun V., Thematic Analysis, “The Journal of Positive Psychology” 2017, 12 (3), pp. 297–298.

Eslami Z., Moody S., Pashmforoosh R., Educating Pre-Service Teachers about World Englishes: Instructional Activities and Teachers’ Perceptions, “Tesl-Ej” 2019, 22 (4), pp. 1–17.

Fang F.G., Native-Speakerism Revisited: Global Englishes, ELT and Intercultural Communication,“Indonesian JELT: Indonesian Journal of English Language Teaching” 2018, 13 (2), pp. 115–129.

Fang F., Baker W., Implementing a Critical Pedagogy of Global Englishes in ELT from the Lens of EMI and Intercultural Citizenship, “Bloomsbury World Englishes” 2021, 3 (177), 105040.

Fang F., Ren W., Developing Students’ Awareness of Global Englishes, “ELT Journal” 2018, 72 (4), pp. 384–394.

Galloway N., Global Englishes and English Language Teaching (ELT) – Bridging the Gap Between Theory and Practice in a Japanese Context, “System” 2013, 41 (3), pp. 786–803.

Galloway N., Numajiri T., Global Englishes Language Teaching: Bottom-Up Curriculum Implementation, “TESOL Quarterly” 2020, 54 (1), pp. 118–145.

Galloway N., Rose H., Incorporating Global Englishes Into the ELT Classroom, “ELT Journal” 2018, 72 (1), pp. 3–14.

Giri R.A., Foo J.M.S., On Teaching EIL in a Japanese Context: The Power Within and Power Without, “The pedagogy of English as an international language: Perspectives from scholars, teachers, and students” 2014, pp. 239–256.

Kachru B.B., World Englishes and Applied Linguistics, “World Englishes” 1990, 9 (1), pp. 3–20.

Lowe R.J., Pinner R., Finding the Connections Between Native-Speakerism and Authenticity, “Applied Linguistics Review” 2016, 7 (1), pp. 27–52.

Mezirow J., Transformative Learning as Discourse, “Journal of Transformative Education” 2003, 1 (1), pp. 58–63.

Montakantiwong A., Bridging Conceptual Gaps in Global Englishes Language Teaching: Ethnographic Insights from Thai Higher Education, “Asian Englishes” 2023, 26 (2), pp. 391–409.

Mooney A., Evans B., Language, Society and Power: An Introduction, Routledge 2018.

Rose H., Galloway N., Global Englishes for Language Teaching, Cambridge 2019.

Rose H., McKinley J., Galloway N., Global Englishes and Language Teaching: A Review of Pedagogical Research, “Language Teaching” 2021, 54 (2), pp. 157.

Sańczyk-Cruz A., Global Englishes in Language Teaching: A Reflection on Current Trends in Higher Education, “Linguodidactica” 2023, 27, pp. 211–230.

Schildhauer P., Schulte M., Zehne C., Global Englishes in the Classroom, “PFLB” 2020, 2 (4), pp. 26–40.

Seidlhofer B., Conceptualizing English for a multilingual Europe, “English in Europe Today: Sociocultural and Educational Perspectives” 2011, pp. 133–146.

Tardy C.M., Reed K., Slinkard J.R., LaMance R., Exploring Global Englishes Content and Language Variation in an Academic Writing Course, “TESOL Journal” 2021, 12 (1), e00520.

Yin R.K., Case Study Research: Design and Methods, Sage 2009.


Opublikowane
2024-12-30


Sańczyk-Cruz, A. (2024) „Wykorzystanie modelu GELT na zajęciach z językoznawstwa stosowanego”, Linguodidactica, 28, s. 214–227. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.14.

Anna Sańczyk-Cruz 
Uniwersytet w Białymstoku