Lęk językowy jako aspekt komunikacji ustnej w języku angielskim wśród studentów filologii

Anna Szuchalska

Uniwersytet w Białymstoku


Abstrakt

W artykule podjęto próbę opisu zjawiska lęku językowego w kontekście komunikacji ustnej wśród 87 studentów kierunków filologicznych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Głównym celem badania była analiza korelacji między pewnością siebie a lękiem językowym oraz między ego językowym a lękiem językowym. Jako narzędzie badania zastosowano ankietę składającą się z 27 pytań zawierających stwierdzenia w skali Likerta. Analiza korelacji została przeprowadzona przy użyciu metody Pearsona, z uwzględnieniem normalności rozkładów analizowanych wskaźników. Wyniki analizy wykazały istotną ujemną korelację między ogólną pewnością siebie a lękiem językowym (p= 0,010) oraz istotną ujemną korelację między ego językowym a lękiem językowym (p< 0,001).

Słowa kluczowe:

lęk językowy, komunikacja ustna, studia filologiczne, ankieta, korelacja ujemna

Bawej I., Zjawisko lęku językowego w procesie nauki języka niemieckiego, „Neofilolog” 2017, 49 (2), s. 235–255.

Bielska J., Bariery psychiczne w nauce języka obcego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Warszawa 2011, s. 332–351.

Blachowska-Szmigiel M., Mindfulness. Jak oswoić lęk językowy studentów języków obcych i zachęcić ich do uważnego życia, „Acta Neophilologica” 2021, XXIII (2), s. 103–114.

Brown D.H., Strategies for Success. A Practical Guide to Learning English, New York 2001.

Dörnyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge 2001.

Internetowa Rejestracja Kandydatów, [online], https://irk.uwb.edu.pl/pl/offer/PELNE2024/programme/Fil_Ang_S1_KRK/?from=field:FilAng [dostęp: 10.11.2024].

Kruk M., Investigating Dynamic Relationships Among Individual Difference Variables in Learning English as a Foreign Language in a Virtual World. Second Language Learning and Teaching, New York 2021.

Kruk M., Zawodniak J., Boredom in Practical English Language Classes: Insights from Interview Data, [w:] Interdisciplinary Views on the English Language, Literature and Culture, L. Szymański, J.Zawodniak, A. Łobodziec, M. Smoluk (red.), Zielona Góra 2018, s. 177–191.

Łuszczyńska S., Impact de l’anxiété sur l’apprenatissage des langues, „Studia Neofilologiczne” 2017, 13, s. 129–146.

Maszke W.A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

Piechurska-Kuciel E., Metodologia badań nad lękiem językowym, „Neofilolog” 2009, 32, s. 85–96.

Piechurska-Kuciel E., Perceived Teacher Support and Language Anxiety in Polish Secondary School Efl Learners, “Studies in Second Language Learnng and Teaching” 2011, 1, s. 83–100.

Piechurska-Kuciel E., Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Warszawa 2011, s. 239–258.

Reber A., Słownik psychologii, Warszawa 2000.

Scarcella R.C., Oxford R.L., The Tapestry of Language Learning, Boston 1992.

Sotomayor Cantos K.F., Baños Coello M.B., Córdova Pintado J.A., Camacho Castillo L.A., Strategies for Reducing Anxiety in EFL Classroom: An Academic Review, “Ciencia Latina Revista Cientifica Multidisciplinar” 2024, 8/2, s. 7159–7169.

Studenska A., Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.

Szupica-Pyrzanowska M., Czy mózg może przeszkadzać w nauce języka obcego? Neurolingwistyczna i neurokognitywna reprezentacja negatywnych emocji, „Języki Obce w Szkole” 2021, 2, s. 33–38.

Pobierz

Opublikowane
2024-12-30


Szuchalska, A. (2024) „Lęk językowy jako aspekt komunikacji ustnej w języku angielskim wśród studentów filologii”, Linguodidactica, 28, s. 243–258. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.16.

Anna Szuchalska 
Uniwersytet w Białymstoku