Psychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnej

Ewa Dźwierzyńska

Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej


Abstrakt

Autorka artykułu zauważa, że niedostateczne opanowanie słownictwa może znacząco utrudniać komunikację językową. W związku z tym dużego znaczenia nabiera kształtowanie nawyków leksykalnych oparte o systematyczne poszerzanie zasobu leksykalnego oraz opanowywanie reguł gramatycznych. Ich przyswojenie wpływa na stopniowe doskonalenie przebiegu komunikacji językowej, zarówno w ustnej, jak i w pisemnej jego formie. W artykule przedstawiono analizę prawidłowości psycholingwistycznych warunkujących prawidłowy przebieg procesu przyswajania słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem procesów pamięciowych i prawidłowości zapamiętywania, których znajomość jest niezbędna w procesie planowania pracy nad wzbogacaniem leksykonu oraz podczas projektowania ćwiczeń ukierunkowanych na przyswajanie materiału leksykalnego.

Słowa kluczowe:

przyswajanie słownictwa, nawyki leksykalne, procesy pamięciowe, ćwiczenia leksykalne

Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.

Batko A., Jak osiągnąć sukces w nauce?, Kraków 1998.

Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.

Chmielewska E., Stypułkowska J., Pamięć krótko- i długotrwała, [w:] Materiały do Nauczania Psychologii, Z. Włodarski (red.), seria I, t. 5, Warszawa 1986, s. 282-312.

Dobrołowicz W., Psychologiczne problemy uwagi kognitywnej, Kielce 1978.

Dobrołowicz W., Psychologia uwagi, Lublin 1985.

Dźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.

Garczyński S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5.

Henzel J., Imprinting jako sposób przyswajania kwantów informacji tekstowej i lingwistycznej, [w:] Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej, K. Janaszek, R. Gawarkiewicz (red.), Szczecin 2004.

Jagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.

Studenska A., Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.

Szałek M., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego, Poznań 2004.

Wejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, (tłum. J. Dancygier), Warszawa 1976.

Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1984.

Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.

Woźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.

Pobierz

Opublikowane
2016-12-30


Dźwierzyńska, E. (2016) „Psychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnej”, Linguodidactica, 20, s. 51–61. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.04.

Ewa Dźwierzyńska 
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej