Psychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnej
Ewa Dźwierzyńska
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii RosyjskiejAbstrakt
Autorka artykułu zauważa, że niedostateczne opanowanie słownictwa może znacząco utrudniać komunikację językową. W związku z tym dużego znaczenia nabiera kształtowanie nawyków leksykalnych oparte o systematyczne poszerzanie zasobu leksykalnego oraz opanowywanie reguł gramatycznych. Ich przyswojenie wpływa na stopniowe doskonalenie przebiegu komunikacji językowej, zarówno w ustnej, jak i w pisemnej jego formie. W artykule przedstawiono analizę prawidłowości psycholingwistycznych warunkujących prawidłowy przebieg procesu przyswajania słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem procesów pamięciowych i prawidłowości zapamiętywania, których znajomość jest niezbędna w procesie planowania pracy nad wzbogacaniem leksykonu oraz podczas projektowania ćwiczeń ukierunkowanych na przyswajanie materiału leksykalnego.
Słowa kluczowe:
przyswajanie słownictwa, nawyki leksykalne, procesy pamięciowe, ćwiczenia leksykalneBibliografia
Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.
Batko A., Jak osiągnąć sukces w nauce?, Kraków 1998.
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.
Chmielewska E., Stypułkowska J., Pamięć krótko- i długotrwała, [w:] Materiały do Nauczania Psychologii, Z. Włodarski (red.), seria I, t. 5, Warszawa 1986, s. 282-312.
Dobrołowicz W., Psychologiczne problemy uwagi kognitywnej, Kielce 1978.
Dobrołowicz W., Psychologia uwagi, Lublin 1985.
Dźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.
Garczyński S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5.
Henzel J., Imprinting jako sposób przyswajania kwantów informacji tekstowej i lingwistycznej, [w:] Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej, K. Janaszek, R. Gawarkiewicz (red.), Szczecin 2004.
Jagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.
Studenska A., Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.
Szałek M., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego, Poznań 2004.
Wejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, (tłum. J. Dancygier), Warszawa 1976.
Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1984.
Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.
Woźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej