Aktualizacja szkoły: neurodydaktyka w nauczaniu języków obcych
Renata Botwina
dr Renata Botwina - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra UkrainistykiMarta Saniewska
mgr Marta Saniewska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra UkrainistykiAbstrakt
Neurodydaktyka lub nauczanie/uczenie się przyjazne mózgowi to stosunkowo nowa nauka interdyscyplinarna, która sytuuje się pomiędzy dydaktyką, neurologią, pedagogiką i psychologią. Artykuł zatytułowany „Aktualizacja szkoły: neurodydaktyka w nauczaniu języków obcych” opisuje działanie neurodydaktyki w odniesieniu do nauczania języków obcych. Przedstawia najważniejsze zasady neurodydaktyki, nauczania/uczenia się przyjaznego mózgowi i pamięci. Ponadto prezentuje wybrane techniki, które mogą być z powodzeniem użyte podczas lekcji języka obcego w szkole. Mogą one pomóc w znalezieniu lepszego i bardziej skutecznego sposobu uczenia się i nauczania języków obcych.
Słowa kluczowe:
neurodydaktyka, nauczanie/uczenie się przyjazne mózgowi, nauczanie języków obcych, platforma MoodleBibliografia
Arabski J., Transfer międzyjęzykowy, [w:] Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, I. Kurcz (red.), Gdańsk 2007, s. 341-351.
Cienkowski W., Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym. Terminologia i problematyka, „Poradnik Językowy” 1980, z. 8, s. 442–447.
Corder S.P., Analiza błędu językowego, „Kurs Edynburski językoznawstwa stosowanego” 1983, t. 2, s. 119.
Corder S.P., Introducing Applied Linguistic, Londyn 1973.
Ellis R., Instructed Language Learning, Oxford 1990.
Ellis R., Second Language Acquisition, Oxford 2000.
Ellis R., Understanding Second Language Acquisition, Oxford 1995.
Larsen-Freeman D., Long M., An Introduction to Second Language Acquisition Research, Londyn 1991.
McLaughlin B., Theories of Second-Language Learning, Londyn 1987.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Odlin T., Language Transfer. Cross-linguistic Influence in Language Learning, Cambridge 1989.
Selinker L., Rediscovering Interlanguage, Londyn 1992.
Zybert J., Errors in Foreign Language Learning. The Case of Polish Learners of English, Warszawa 1999.
dr Renata Botwina - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki
mgr Marta Saniewska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki