Instrumenty pracy w glottodydaktyce

Krzysztof Polok

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Katedra Anglistyki


Abstrakt

Artykuł odnosi się do szeregu kwestii dotyczących sposobów przekazu wiadomości językowych w zakresie języka obcego przy wykorzystaniu szeregu instrumentów, które oferuje nauczycielowi języka glottodydaktyka. Artykuł wskazuje bardziej szczegółowo na dwa główne instrumenty glottodydaktyczne, jakimi są psycholingwistyka i dydaktyka, ale w oddali widać wyraźnie szereg instrumentów pozostałych, takich jak glottofilozofia, kultura języka czy semantyka.

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka, system nauczyciel-uczeń, języki obce

Andrews S., Teacher language awareness, Cambridge 2007.

Bachman L., Fundamental consideration in language testing, Oxford 1990.

Baker C., Foundations of bilingual education and bilingualism, Philadelphia 1997.

Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.

Carter R., How aware should language teachers and learners be? Paper presented at the International Language in Education Conference, Hong-Kong, 14-16 December 1994.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.

Goffmann E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981.

Kramsch C., Language and Culture, Oxford 1998.

Larsen-Freeman D., The grammar of choice, [w:] New perspectives on grammar teaching in second language classrooms, E. Hinkel, S. Fotos (red.), Mahwah 2002, s. 103-118.

Leech G., Students’ grammar – teachers’ grammar – learners’ grammar, [w:] Grammar and the language teacher, M. Bygate, A. Tonkyn, E. Williams (red.), Hemel Hempstead 1994, s. 17-30.

van Leer B., Introducing language awareness, London 1995.

van Leer B., Interaction in the language curriculum: Awareness, autonomy and authenticity, London 1996.

Long M., Robinson P., Focus on form: Theory, research and practice, [w:] Focus on form in classroom second language education, C. Doughty, J. Williams (red.), Cambridge 1998, s. 15-41.

Philips D.H., Soltis J.F., Perspectives on learning, London 2004.

Ratner N., Gleason J., Psycholinguistics, Harcourt 2005.

Richards J.C., Rogers T.S., Approaches and methods in language teaching, Cambridge 2001.

de Saussure F., Écrits de linguistique générale, Paris 2002.

Sinclair J.M., Language awareness in six easy lessons, [w:] Language awareness NCLE Reports and Papers 6, G. Donmall (red.), London 1985, s. 33-37.

Skinner B.F., The science of teaching and the art of learning, „Harvard Educational Review” 1954, 24, s. 86-97.

Thornbury S., About language, Cambridge 1997.

Wichura H., Metody kształcenia początkowego, [w:] Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3, Warszawa 1990, [online], http://www.edukator.org.pl/2005a/wspieranie/wspieranie.html, [dostęp: 20.01.2016].

Yule G., The Study of Language, Cambridge 1998.

Pobierz

Opublikowane
2016-12-30


Polok, K. (2016) „Instrumenty pracy w glottodydaktyce”, Linguodidactica, 20, s. 267–285. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.19.

Krzysztof Polok 
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Katedra Anglistyki