O różnych podejściach do zrozumienia procesów rozwojowych dzieci
Ewelina Błońska
Ewelina Błońska - Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w WarszawieRenata Botwina
Renata Botwina - Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w WarszawieAbstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zrozumienia procesów rozwojowych dzieci. Autorzy pokazują, iż w zrozumieniu natury dziecięcej pomocne są liczne badania psychologiczne, jak na przykład badanie poprzeczne i badanie podłużne. Wybór badania jest uzależniony od różnych czynników, takich jak przedmiot, warunki lub wyniki, które chce się osiągnąć. Częstokroć zbiór danych do danego badania odbywa się na przestrzeni kilku lat. Wspomniane badania podłużne i poprzeczne mają swoje zalety i wady. W momencie podjęcia decyzji co do metody, należy określić w jaki sposób zostanie zebrana informacja umożliwiająca przeprowadzenie badania. Psychologia rozwojowa ma ogromny inwentarz metod, które są stosowane w zależności od potrzeb. Przykład mogą stanowić eksperyment i obserwacja.Słowa kluczowe:
developmental psychology, children’s development, experiment, cross-sectional study, longitudinal study, researchBłońska, E. i Botwina, R. (2012) „O różnych podejściach do zrozumienia procesów rozwojowych dzieci”, Linguodidactica, 16, s. 15–30. doi: 10.15290/lingdid.2012.16.01.
Ewelina Błońska
Ewelina Błońska - Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie
Ewelina Błońska - Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie
Renata Botwina
Renata Botwina - Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Renata Botwina - Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie