ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ В УСЛОВИЯХ ПАНДЕМИИ КОРОНАВИРУСА (ПРЕИМУЩЕСТВА И НЕДОСТАТКИ)
Anna Romanik
Аннотация
Przedmiotem zainteresowania niniejszych rozważań jest zdalne nauczanie języka rosyjskiego
jako obcego w okresie pandemii. Podjęcie tematu wynika z jego aktualności oraz problemów
jakie nastręcza edukacja języków obcych w dobie ogólnoświatowego kryzysu zdrowotnego.
Autorka celem artykułu uczyniła określenie zalet i wad nauczania rosyjskiego
na odległość na wyższej uczelni w Polsce. Analizę oparto na doświadczeniu i opiniach
środowiska akademickiego filologii rosyjskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Dane empiryczne
o charakterze jakościowym uzyskano na podstawie wywiadu przeprowadzonego
wśród dwóch grup subiektów uczestniczących w procesie nauczania i uczenia się języka
obcego – wykładowców i studentów. Uzyskane informacje uwypuklają szereg problemów
utrudniających pracę zdalną w zakresie edukacji językowej: kłopoty techniczne, metodyczne,
psychologiczne, a także etyczne. Niemniej z doświadczeń respondentów wynika
również, że kształcenie online ma wiele zalet, np. wpłynęło na podwyższenie własnych
kwalifikacji w zakresie obsługi platform i programów edukacyjnych, czy też uatrakcyjnienie
zajęć poprzez wykorzystanie najnowszych technologii cyfrowych i interaktywnych metod
nauczania itd.
Ключевые слова:
filologia rosyjska, język rosyjski jako obcy, pandemia, Uniwersytet w Białymstoku, zdalne nauczanieБиблиографические ссылки
Begalinov A.S., Aˇsilova M.S., Begalinova K.K., Ob obraze vysˇsego obrazovaniˆa v postkovidnu
ˆu `epohu: formirovanie razvitiˆa myˇsleniˆa novogo porˆadka, «Vestnik
NGPU» 2021, t. 11, s. 110–124.
Bˇziskaˆa ˆU.V., Petroviˇc M.P., Ispol’zovanie cifrovyh tehnologij pri obuˇcenii inostrannomu
ˆazyku, «Problemy sovremennogo pedagogiˇceskogo obrazovani ˆa» 2021,
71–1, s. 44–47.
Cekun O.A., Luˇ
snikova I.I., Sovremennye tehnologii v
obuˇ
cenii inostrannym ˆ
azykam cifrovogo
pokoleniˆa studentov, «Pedagogika i psihologi ˆa obrazovani ˆa» 2015, 1,
s. 69–73.
Davletova A.A., Alekseev O.A., Distancionnoe obuˇcenie, «Dosti ˇzeni ˆa nauki i obrazovani
ˆa» 2021, 1 (73), s. 35–38.
Dikova T., Distancionnoe obrazovanie v period pandemii: predvaritel’nye itogi (`elektronnoe
obuˇcenie russkomu ˆazyku kak inostrannomu v tehniˇceskom vuze), „Acta Polono-
-Ruthenica” 2021, XXVI/2, s. 121–126.
Ivanova E.E., Obrazovanie v udalennom dostupe: vzglˆady prepodavatelˆa, «Vestnik universiteta
» 2020, 8, s. 188–193.
Ju´ares-Diaz C., Perales M., Language Teachers’ Emergency Remote Teaching Experience
During the COVID-19 Confinement, “Profile: Issues in Teachers’ Professional
Development” vol. 23, No. 2, pp. 121–135.
Komilova M.M., Cifrovye tehnologii pri differencirovannom podhode k obuˇcenii uˇcaˆsihsˆa
russkomu ˆazyku kak inostrannomu, «Problemy nauki» 2021, 7 (164),
s. 27–32.
Mihułka K., Badania diagnostyczne w glottodydaktyce – zalety i trudności, „Neofilolog”
, nr 34, s. 183–194.
Moser K.M., Wei T., Brenner D., Remote teaching during COVID-19: Implications from
a national survey of language educators, “System” 2021, 97.
Narkuzieva G.Z., Distancionnoe obrazovanie: pl ˆusy i minusy, “Academic Research Educational
Science” 2021, vol. 2, issue 4, s. 1020–1025.
Ostapˇcenko G.S., Distancionnoe obuˇcenie v vuze v period pandemii: problemy i vozmoˇznye
riski, «Teori ˆa i praktika obˆsestvennogo razviti ˆa» 2021, 5 (159), [online],
https://cyberleninka.ru/article/n/distantsionnoe-obuchenie-v-vuze-vperiod-
pandemii-problemy-i-vozmozhnye-riski, [dostup: 21.12.2021].
Paˇskovskaˆa S.S., Kak podstavit’ pleˇco, a ne podnoˇzku studentam vo vremˆa onlajn-obuˇceniˆa
russkomu ˆazyku kak inostrannomu, «Rusistika» 2021, t. 19, 1, s. 85–101.
Romaˇskina T.A., Danilova L.ˆU., Ispol’zovanie kaˇcestvennyh metodov nauˇcnyh issledovanij
v bibliotekie, Habarovsk 2014.
Strel’ˇcuk E.S., Perspektivy onlajn-obuˇceniˆa russkomu ˆazyku kak inostrannomu v vuzah RF,
«Rusistika» 2021, t. 19, 1, s. 102–115.