ROZWOJ KOMPETENCJI INTERKULTUROWYCH NA PRZYKŁADZIE PODRĘCZNIKA DO NAUKI JĘZYKA WŁOSKIEGO CAMPIONATO DITALIANO NOWE TENDENCJE W PRAKTYCE GLOTTODYDAKTYCZNEJ

Joanna Ozimska

Uniwersytet Łódzki



Аннотация

Celem artykułu jest zbadanie metodyki nauczania kompetencji interkulturowych w innowacyjnym
podręczniku do nauki języka włoskiego Campionato d’italiano. Zastosowanie motywu
piłki nożnej – jednego z fenomenów kulturowych przyciągających uwagę szerokich
mas społeczeństwa – jako głównej osi tematycznej podręcznika do nauki sprawności zintegrowanych
L2 wypełnia lukę istniejącą na rynku wydawniczym. Ponadto skłania do naukowej
refleksji nad celowością i możliwymi implikacjami takiego podejścia w odniesieniu do
rozwoju kompetencji interkulturowych. Stosując kryteria ewaluacji podręczników kursowych
pod kątem rozwoju kompetencji interkulturowych zaproponowane przez E. Bandurę, dokonano
analizy aktywności dydaktycznych wyekscerpowanych z poddanego analizie materiału,
wykazując istotne glottodydaktyczne różnice w stosunku do dotychczas dostępnych
podręczników kursowych do nauki języka włoskiego.

Ключевые слова:

nterkulturowość, glottodydaktyka, piłka nożna, języki specjalistyczne, kompetencje interkulturowe

Aleksandrowicz-Pędich L., Ukryty program w podręcznikach do nauki języków obcych,

[w:] Reforma w nauce języka obcego. Nowe programy i podręczniki, H. Komorowska

(red.), Warszawa 2003, s. 123–131.

Antonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T., Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice

industrialni w dobie komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne” 2011,

(202), s. 113–139.

Archambault F., Football and fascism in Italy, „Soccer & Society” 2020, 21 (6), s. 639–647.

Bandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków 2007.

Beretta F., „Not for everyone”: Transformations of Italian Calcio in the digital age, „Italian

Culture” 2021, 39 (1), s. 48–57.

Blecking D., Integration through sports? Polish migrants in the Ruhr, Germany, „International

Review of Social History” 2015, 60 (S1), s. 275–293.

Bolten J., Interkulturowa kompetencja, tłum. B. Andrzejewski, Poznań 2006.

Decyzja Komisji z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie środków przyznanych przez Włochy

na rzecz zawodowych klubów sportowych (Decreto salva calcio) (notyfikowana

jako dokument nr C(2005) 1794) (Tekst mający znaczenie dla EOG), EUR-Lex,

[online], https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:

D0898, [dostęp: 01.08.2022].

Dietschy P., Making football global? FIFA, Europe, and the non-European football world,

–74, „Journal of Global History” 2013, 8, s. 279–298.

Grodecki M., Occasional nationalists: the national ideology of Ultras, „Nationalities Papers”

, 49 (3), s. 562–575.

Hamil S., Morrow S., Idle C., Rossi G., Faccendini S., The governance and regulation of

Italian football, „Soccer & Society” 2010, 11 (4), s. 373–413.

Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie

języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.

Kaliska M., ‘Cultural activities’ in foreign language teaching: a multimodal perspective on

Italian language textbooks, „Italian Studies” 2022, s. 1–17.

Kramsch C., Language and Culture, Oxford 2001.

Melosik Z., Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, Poznań 2016.

Metzger S., ¨Ozvatan ¨O., Games of belonging: Football, boundaries and politics between

Germany and Turkey, „Nationalities Papers” 2020, 48 (4), s. 737–751.

Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Sobkowiak P., Interkulturowość w edukacji językowej, Poznań 2015.

Strony internetowe

Dati mensili luglio 2023 e giugno 2023 – ultima pubblicazione, [online], https://www.

adsnotizie.it/, [dostęp: 19.08.2022].

L’italiano con i cinesi: spunti e materiali per la didattica, Blog – Vita d’aula, [online],

https://italianoperstranieri.loescher.it/news/l-italiano-con-i-cinesi-spuntie-

materiali-per-la-didattica-7690, [dostęp: 28.09.2023].

Paganelli V., La Cina in Italia: ovvero i sinofoni a scuola. Le difficolt`a di apprendimento

dell’italiano da parte dei sinofoni nella classe multilingue, Treccani, [online],

https://www.treccani.it/magazine/chiasmo/lettere e arti/Oriente/csb.

oriente.paganelli.html, [dostęp: 21.07.2022].

Torino, Treccani, [online], https://www.treccani.it/enciclopedia/torino/, [dostęp:

08.2022].

Umberto Eco e il calcio: “Il gol `e come il sesso”, la Repubblica, [online], https://ricerca.

repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1994/06/24/umberto-ecoil-

calcio-il-gol.html, [dostęp: 18.08.2022].

Korpus badawczy

Maggini M., Campionato d’italiano. Lezioni di italiano per conoscere l’Italia e il calcio.

Manuale con esercizi, Atene 2022.


Опубликован
2023-12-22


Ozimska, J. (2023) «ROZWOJ KOMPETENCJI INTERKULTUROWYCH NA PRZYKŁADZIE PODRĘCZNIKA DO NAUKI JĘZYKA WŁOSKIEGO CAMPIONATO DITALIANO NOWE TENDENCJE W PRAKTYCE GLOTTODYDAKTYCZNEJ», Linguodidactica, 27. доступно на: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2160 (просмотрено: 20 май 2024).

Joanna Ozimska 
Uniwersytet Łódzki