JĘZYK POLSKI JAKO OBCY W UCZELNI MEDYCZNEJ PROBLEMY I WYZWANIA

Katarzyna Jóskowska

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu



Анотація

Nauczanie języka polskiego jako obcego w uczelni medycznej wiąże się z wieloma problemami
i wyzwaniami różnej natury. Część, co oczywiste, ma wymiar systemowy (organizacyjny),
a część wynika m.in. z różnicy w poziomie językowym studentów czy też z wielonarodowości
i co za tym idzie – wielokulturowości kursantów.
Celem artykułu jest prezentacja wyników badań przeprowadzonych wśród obcokrajowców
(studentów kierunku lekarskiego) uczących się języka polskiego w Collegium Medicum UMK
w Bydgoszczy. Przeprowadzone badanie potrzeb, oczekiwań, ale też obaw studentów stało
się podstawą do opracowania szeregu rozwiązań tymczasowych w podejściu do nauczania
języka medycznego, w tym konkretnych działań dydaktycznych podczas zajęć. Niemniej
jednak starano się również wypracować pewne korzystne dla obu stron rozwiązania długofalowe.

Ключові слова:

język polski jako obcy, język polski medyczny, nauczanie języka specjalistycznego, uczelnia medyczna

Brześkiewicz Z. W., Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa 1996.

D¨ornyei Z., Motivation and motivating in the foreign language classroom, „Modern Language

Journal” 1994, 78, s. 273–284.

Gaszyńska-Magiera M., Miejsce wiedzy o kulturze w nauczaniu języka polskiego jako

obcego: perspektywa etnolingwistyczna, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań:

dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, W. Miodunka,

A. Seretny (red.), Kraków 2008, s. 279–289.

Kaczmarek M., Jak uczyć języka? Piosenka w pracy na lektoracie języka polskiego jako

obcego, „Roczniki Humanistyczne” 2014, 62 (10), s. 45–54.

Kowalikowa J., Choińska K., Pachowicz M., Kontrola i ocena jako integralne i konieczne

składniki procesu dydaktycznego na różnych etapach edukacyjnych, „Dydaktyka

Polonistyczna” 2021, 7 (16), s. 129–141.

Krawczyk A., Technologie informacyjne w nauczaniu języka specjalistycznego – wskazanie

źródeł internetowych jako pomocy dydaktycznych, [w:] Języki specjalistyczne.

Teoria i praktyka glottodydaktyczna, D. Gabryś-Baker, R. Kałamarz (red.), Katowice

Laskowska J., Technologie cyfrowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis

Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2019, 26,

s. 161–170.

Lipowski J., Interferencje fonetyczne we współczesnych językach zachodniosłowiańskich,

[w:] Język, komunikacja, informacja, I. Koutny, P. Nowak (red.), t. 6, Poznań

, s. 205–215.

Maciołek M., Tambor J., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli

uczących języka polskiego jako obcego, Katowice 2012.

Maciołek M., Problemy (cudzoziemców i lektorów języka polskiego) z wymową liczebników,

„Postscriptum Polonistyczne” 2015, 2 (16), s. 109–124.

Miodunka W. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków 2013.

Oczko P., Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania

polskiego języka medycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie

Polonistyczne Cudzoziemców” 2020, 27, s. 435–450.

Pałasz P., Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania

na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis

Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2013, 20,

s. 349–356.

Pluta-Wojciechowska D., Wymowa cudzoziemców uczących się języka polskiego jako L2

w oczach logopedy: rekonesans zagadnień, „Forum Logopedyczne” 2015, 23,

s. 26–33.

Rogala D., Terka B., Burzyńska M., Gruchała W., Rodzińska W., Wawrzeń M., U lekarza.

Słucham i rozumiem! Materiały do nauczania języka polskiego medycznego.

Poziom A2-B2, Kraków 2019.

Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków

Sheldon L., The Multiplayer Classroom: designing coursework as a game, Boston 2011.

Surdyk A., Technika Role Play oraz gry fabularne na lektoracie języka angielskiego a autonomizacja

studentów, [w:] Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych.

Badania i refleksje, W. Wilczyńska (red.), Poznań 2002, s. 121–136.

Tkaczyk P., Grywalizacja, czyli jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych,

Gliwice 2012.

Podręczniki

Butcher A., Guziuk-Świca B., Laskowska-Mańko A., Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej

kulturze, Lublin 2003.

Cudak R., Tambor J. (red.), Kultura polska. Silva rerum, Katowice 2002.

Jurek T., Proszę mi powiedzieć, co się stało? Podręcznik języka polskiego dla studentów

medycyny, Poznań 2007.

Lewandowska I., Polish doesn’t bite!, Warszawa 2011.

Ławnicka-Borońska M., Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice,

Warszawa 2013.

Madeja A., Morcinek B., Polski mniej obcy, Katowice 2007.

Majkiewicz A., Tambor J., Śpiewająco po polsku, Katowice 2004.

Sołtowska K., Jurek T., Język polski w pigułce, Poznań 2010.

Strony internetowe

Centre for Medical Education in English at NCU Collegium Medicum, [online],

https://study.cm.umk.pl/, [dostęp: 10.01.2023].

Kahoot, [online], https://kahoot.com/, [dostęp: 23.08.2022].

Quizlet, [online], https://quizlet.com/pl, [dostęp: 23.08.2022].

##plugins.themes.libcom.download##

Опубліковано
2023-12-22


Jóskowska, K. (2023) «JĘZYK POLSKI JAKO OBCY W UCZELNI MEDYCZNEJ PROBLEMY I WYZWANIA», Linguodidactica, 27. доступний у: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2154 (дата звернення: 20 Травень 2024).

Katarzyna Jóskowska 
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu