Non-verbal pictures of Russia and Russians in the artistic works of Polish students in grades VII-VIII of primary school

Diana Sankowska

Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny


Abstract

In order to obtain information on images of Russian culture rooted in the consciousness of Polish primary school students of grades VII-VIII starting formal learning of the Russian language in school conditions, a study was conducted. The method used was the analysis of documents (also called, inter alia, analysis of products, analysis of children’s and teenagers’ own works). For this purpose, research material was collected in the form of intentional documents - 100 posters made by Polish primary school students of grades VII-VIII. Particular attention was paid to the non-verbal image of Russia and Russians recorded in the minds of Polish youth. The results were used to reflect on the level of cultural competence of students beginning to learn Russian as a second modern language. It turns out that the image of Russia according to those who start learning the Russian language is usually stereotypical, and knowledge about Russia’s inhabitants is usually basic. The results also showed that a two-year period of learning a foreign language in school settings requires teachers to introduce more diverse cultural content in order to prepare students for intercultural dialogue.

Keywords:

cultural education, learning Russian in primary schoo, non-verbal picture, Russian culture

Bandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków 2007.

Barna L.M., Stumbling Blocks in Intercultural Communication, [in:] Intercultural Communication: A Reader, L.A. Samovar, R.E. Porter (eds.), Belmont 1994, pp. 337–346.

Bodziany M., Komunikacja międzykulturowa w wielonarodowych jednostkach wojskowych, Wrocław 2012.

Karolczuk M., Obraz Rosji, Białorusi i Ukrainy w językowej świadomości polskich studentów filologów (wyniki eksperymentu lingwistycznego), „Anuari de Filologia. Llengües i Literatures Modernes” 2019, nr 9, pp. 75–92.

Karolczuk M., Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w Polsce z perspektywy edukacji międzynarodowej, Białystok 2016.

Kossakowska-Pisarek S., Wyzwania dla nauczyciela jako mediatora kulturowego w procesie kształcenia kompetencji interkulturowej, [w:] Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią i praktyką nauczania, A. Jaroszewska, B. Karpeta-Peć, M. Smuk, J. Sobańska, J. Sujecka-Zając (red.), Warszawa 2016.

Krajewska G., Uczyć obrazami – materiały wizualne w procesie dydaktycznym w kształceniu zintegrowanym, „Języki Obce w Szkole” 2013, nr 1, s. 138–142.

Mihułka K., Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a polska rzeczywistość (na przykładzie języka niemieckiego jako L3), Rzeszów 2012.

Mihułka K., Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2012, nr 2, s. 106–117.

Mihułka K., Dylematy współczesnej glottodydaktyki: język – kultura, interlingwalizm – interkulturowość, „Języki Obce w Szkole” 2014, nr 3, s. 78–87.

Mrożek S., Motywacja do nauki a rozwijanie kompetencji interkulturowych, „Szkoła. Miesięcznik Dyrektora” 2017, nr 9, s. 54–57.

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019, [online], https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20182019,1,14.html, [dostęp: 19.03.2020].

Ter-Minasova S., Yazyk i mezhkulturnaya kommunikatsiya, Moskva 2008.

Wieczorek-Tomaszewska M., Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej, „Elektroniczne Czasopismo Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie” 2014, nr 5, s. 1–12.

PP 2017: Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język obcy nowożytny, Warszawa 2017, [online], https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_obcy_nowozytny.pdf, [dostęp: 12.03.2020].


Published
2020-12-30


Sankowska, D. (2020) “Non-verbal pictures of Russia and Russians in the artistic works of Polish students in grades VII-VIII of primary school”, Linguodidactica, 24, pp. 243–254. doi: 10.15290/lingdid.2020.24.17.

Diana Sankowska 
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny