The Changing Profile of French Philology Students and New Teaching Challenges – the Case of 1st Year Students at the Institute of French Studies of The University of Warsaw
Radosław Kucharczyk
Radosław Kucharczyk - Uniwersytet WarszawskiKrystyna Szymankiewicz
Krystyna Szymankiewicz - Uniwersytet WarszawskiAbstract
Due to the decreasing number of students of French philology continuing the study of French started in high school, as well as the decreasing initial level of knowledge of the language among them, the paper attempts to define the profile of a contemporary French philology student, and thus to define his/her needs and expectations regarding language education, and then to reflect on the resulting new didactic challenges. A questionnaire survey among first -year students of French studies in Warsaw and interviews with their teachers have made it possible to determine the great diversity of students’ educational needs and the necessity for the teachers to differentiate the teaching, as well as to react on an ongoing basis to the perceived needs and to apply various didactic techniques.Keywords:
student profile, romance philology, educational needs, differentiated teaching, teaching challengesReferences
Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis, H. Grzmil-Tylutki, E. Krakowska-Krzemińska (red.), Kraków 2010.
Nauczanie języków obcych w % ogółu uczniów w szkole, licea ogólnokształcące dla młodzieży,[w:] GUS Baza Danych Lokalnych, [online], https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/cechy/3962 [dostęp: 28.06.2024].
Krawczyk D., Smuk M., Sokołowicz M., Filologia obca w stulecie swego istnienia. W ruchu uchwycone, Warszawa 2019.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K., Les représentations de la langue française chez des élèves polonophones. Quel impact sur le choix de la langue étrangère à l’école, „Neofilolog” 2020, 55/2, s. 173–194.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K., Uwarunkowania wyboru nauki języka francuskiego przez polskich licealistów, „Acta Neophilologica” 2020, XXII/1, s. 73–90.
Kuk L., À l’ombre de l’héritage du passé. La présence de la culture française en Pologne après 1989, [w:] Le rayonnement français en Europe centrale, O. Chaline i in. (red.), Pessac 2009, s. 543–551, [online], https://doi.org/10.4000/books.msha.18274 [dostęp: 24.02.2024].
Ociepka N., L’enseignement du français en Pologne jusqu’au XIXe siècle, „Zeszyty Glottodydaktyczne” 2010, 2, s. 147–156.
Raport Festiwalu FrankoFilm – Zielona Góra „Nauczanie języka francuskiego w Polsce”, [online], https://brief.pl/wp-content/uploads/2019/07/Raport_nauczanie_jezyka_francuskiego_w_Polsce_2019.pdf [dostęp: 16.12.2024].
Smuk M., Beauté des sonorités, prestige, utilité? La langue française vue par des étudiant.es français.es et internationaux.ales à l’époque de la mondialisation, ”Bulletin suisse de linguistique appliquée” 2022, 116, s. 77–92.
Werbińska D., Professional Identity of a French Language Teacher in Poland: Constancy vs. Change, Sameness vs. Difference, Agency, „Glottodidactica” 2022, 49 (1), s. 217–240.
Ziółkowski M., La Francophonie en Pologne, ”Hermès” 2004, 3, s. 59–61.
Radosław Kucharczyk - Uniwersytet Warszawski
Krystyna Szymankiewicz - Uniwersytet Warszawski