The Analysis of Collocations in the Series of Children’s Books about Pucio by Marta Galewska-Kustra – A Qualitative and Quantitative Approach
Karolina Makowska
Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
The aim of the article is to identify and qualitatively and quantitatively analyze collocations in the series of books about Pucio, which support children’s language development. Collocations were selected as fixed combinations of at least two words, which were simultaneously recorded in the “combinations” section of the Great Dictionary of the Polish Language of the Polish Academy of Sciences edited by Piotr Żmigrodzki, and in the National Corpus of the Polish Language (at least 5 occurrences). The results show the dominance of verb -noun collocations related to everyday activities and emotions, which emphasizes the role of the series in building the communicative competencies of the youngest. The study indicates the importance of simple, repeatable structures in the process of language acquisition by children.Keywords:
collocations, language development, children’s language, children’s literatureReferences
Banaszek M., Kolokacje w języku polskich i włoskich forów internetowych dla mam małych dzieci jako przykład kreatywności językowej, [w:] Kreatywność językowa w komunikacji językowej, K. Burska, B. Cieśla (red.), Łódź 2019, s. 31–44.
Bąk P., Gramatyka języka polskiego, Warszawa 1997.
Benson M., Benson E., Ilson R., The Bbi Dictionary of English Word Combinations, Amsterdam 1997.
Białek E., Kolokacja w przekładzie. Studium rosyjsko-polskie, Lublin 2009.
Burkhardt H., Miejsce kolokacji w leksykografii i ich rola w tworzeniu tekstów w języku obcym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 2010, 17, s. 177–184.
Chmura-Klekotowa M., Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, „Prace Filologiczne” 1971, 20, s. 99–235.
Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie, profilaktyka, Katowice 2003.
Doroszewski W., Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1980.
Gleason Berko J., Ratner Bernstein N., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.
Gładysz M., Lexikalische Kollokationen in deustch-polnischer Konfrontation, Frankfurt am Mein 2003.
Jurkowski A., Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa 1986.
Kamińska B., Siebert B., Podstawy rozwoju mowy u dzieci, „Forum Medycyny Rodzinnej” 2012, 6 (5), s. 237–241.
Kielar-Turska M., Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków 1989.
Kielar-Turska M., Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Sopot 2012, s. 15–63.
Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin 2004.
Kukowicz K., Kolokacje jako element języka należący do systemów semantycznych z gramatyką, „Linguistica Bidgostiana” 2006, 3, s. 133–139.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
Kwarciak B., Początki i podstawowe mechanizmy świadomości metajęzykowej, Kraków 1995.
Narodowy Korpus Języka Polskiego, [online], http://www.nkjp.uni.lodz.pl [dostęp: 29.04.2024].
Przetacznikowa M., Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży, [w:] Biblioteka Nauczyciela. A: ogólne podstawy wychowania, Warszawa 1967, s. 105–130.
Przybylska R., Kolokacje a analiza semantyczna wyrazu, „LingVaria” 2020, 2 (30), s. 43–51.
Pucio – kolejność książek a wiek dziecka, [online], https://tantis.pl/blog/pucio-kolejnosc-ksiazek-a-wiek-dziecka [dostęp: 29.04.2024].
Skorupka S., Kompozycja grup frazeologicznych, „Poradnik Językowy” 1950, 4, s. 19–25.
Skorupka S., Podstawy klasyfikacji jednostek frazeologicznych, „Prace Filologiczne” 1969, 19, s. 219–226.
Skorupka S., Typy połączeń frazeologicznych, „Poradnik Językowy” 1952, 5–6, s. 12–29.
Szulc A., Intensive und extensive Methode im Fremdsprachenunterricht, „Glottodidactica” 1966, 1, s. 43–52.
Szulc A., Lingwistyczne podstawy programowania języka, Warszawa 1971.
Szulc A., Możliwości i granice automatyzacji w nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole” 1972, 2, s. 88–97.
Szuman S., Rozwój treści słownika dzieci. Zagadnienie i niektóre wyniki badań, [w:] O rozwoju języka i myślenia dziecka, S. Szuman (red.), Warszawa 1968.
Targońska J., Frazeodydaktyka i jej rola w rozwijaniu (wybranych elementów) kompetencji leksykalnej, „Prace Językoznawcze” 2017, XIX/4, s. 147–168.
Targońska J., Kompetencja kolokacyjna – niedostatecznie rozpoznany komponent kompetencji leksykalnej, „Neofilolog” 2020, 43/2, s. 193–208.
Wielki słownik języka polskiego PAN, P. Żmigrodzki (red.), [online], https://wsjp.pl [dostęp: 29.04.2024].
Zarębina M., Rozwój semantyczny języka dziecka i opanowywanie przez nie wyrazów z funkcją gramatyczną, [w:] Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego, M. Zarębina (red.), Gdańsk 1994, s. 107–137.