Language Anxiety as an Aspect of Oral Communication in English Among Philology Students
Anna Szuchalska
Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
The article attempts to describe the phenomenon of language anxiety in the context of oral communication among 87 students of philological faculties at the Faculty of Philology of the University of Białystok. The main aim of the study was to investigate the correlation between self -confidence and language anxiety, and between language ego and language anxiety. The research tool used was a survey consisting of 27 questions containing statements on a Likert scale. The correlation analysis was performed using the Pearson method, taking into account the normality of the distributions of the analyzed indicators. The results of the analysis showed a significant negative correlation between general self -confidence and language anxiety (p= 0.010), and a significant negative correlation between language ego and language anxiety (p< 0.001).Keywords:
language anxiety, oral communication, philological studies, survey, negative correlationReferences
Bawej I., Zjawisko lęku językowego w procesie nauki języka niemieckiego, „Neofilolog” 2017, 49 (2), s. 235–255.
Bielska J., Bariery psychiczne w nauce języka obcego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Warszawa 2011, s. 332–351.
Blachowska-Szmigiel M., Mindfulness. Jak oswoić lęk językowy studentów języków obcych i zachęcić ich do uważnego życia, „Acta Neophilologica” 2021, XXIII (2), s. 103–114.
Brown D.H., Strategies for Success. A Practical Guide to Learning English, New York 2001.
Dörnyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge 2001.
Internetowa Rejestracja Kandydatów, [online], https://irk.uwb.edu.pl/pl/offer/PELNE2024/programme/Fil_Ang_S1_KRK/?from=field:FilAng [dostęp: 10.11.2024].
Kruk M., Investigating Dynamic Relationships Among Individual Difference Variables in Learning English as a Foreign Language in a Virtual World. Second Language Learning and Teaching, New York 2021.
Kruk M., Zawodniak J., Boredom in Practical English Language Classes: Insights from Interview Data, [w:] Interdisciplinary Views on the English Language, Literature and Culture, L. Szymański, J.Zawodniak, A. Łobodziec, M. Smoluk (red.), Zielona Góra 2018, s. 177–191.
Łuszczyńska S., Impact de l’anxiété sur l’apprenatissage des langues, „Studia Neofilologiczne” 2017, 13, s. 129–146.
Maszke W.A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
Piechurska-Kuciel E., Metodologia badań nad lękiem językowym, „Neofilolog” 2009, 32, s. 85–96.
Piechurska-Kuciel E., Perceived Teacher Support and Language Anxiety in Polish Secondary School Efl Learners, “Studies in Second Language Learnng and Teaching” 2011, 1, s. 83–100.
Piechurska-Kuciel E., Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, H. Komorowska (red.), Warszawa 2011, s. 239–258.
Reber A., Słownik psychologii, Warszawa 2000.
Scarcella R.C., Oxford R.L., The Tapestry of Language Learning, Boston 1992.
Sotomayor Cantos K.F., Baños Coello M.B., Córdova Pintado J.A., Camacho Castillo L.A., Strategies for Reducing Anxiety in EFL Classroom: An Academic Review, “Ciencia Latina Revista Cientifica Multidisciplinar” 2024, 8/2, s. 7159–7169.
Studenska A., Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.
Szupica-Pyrzanowska M., Czy mózg może przeszkadzać w nauce języka obcego? Neurolingwistyczna i neurokognitywna reprezentacja negatywnych emocji, „Języki Obce w Szkole” 2021, 2, s. 33–38.