Teaching English as a Second/Foreign Language to CAPD -Impaired Students
Izabela Bieńkowska
Izabela Bieńkowska - Politechnika Śląska w Gliwicach, Kolegium Nauk Społecznych i Filologii ObcychKrzysztof Polok
Krzysztof Polok - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra AnglistykiAbstract
Central Auditory Processing Disorder (CAPD) or APD (Auditory Processing Disorder) is usually confused with a physical hearing impairment (i.e. with hearing loss), or problems related to attention deficit disorders, usually comorbid with psychomotor hyperactivity. However, in children with APD both receiving and conductive hearing is normal, and the problem is the improper processing of auditory stimuli. It is estimated that 30% of children with dyslexia and up to 50% of children with learning disabilities have central hearing processing disorders. This article deals with the problem of CAPD discovered and followed scientifically in two students. It is also an attempt to answer the question how to work with such students; in particular, how to increase the efficiency of their work and acquisition of knowledge/skills in foreign language lessons. The paper will present a suggestion to be possibly applied by foreign/ second language teachers meeting APD-impaired learners in their everyday educational activities.
Keywords:
foreign language, teaching plans, creativity, psychomotor activityReferences
Bieńkowska I., Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Kraków 2018.
Central Auditory Processing Disorders- The Role of the Audiologist, American Speech- Language-Hearing Association, 2005, [online], http://asha.org/.
Cotterall S., Autonomy and Good Language Learners, [w:] Lessons form Good Language Learners, C. Griffiths (red.), Cambridge 2008.
Csikszentmihalyi M., Flow. The Psychology of Optimal Experience, New York 1990.
Dawes P., Bishop D., Psychometric profile of children with auditory processing disorder (APD) and children with dyslexia, „Arch Dis Child” 2010, vol. 95 (6), s. 432- 436.
Dykacz M., Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CZSP) oraz afazja jako przyczyny trudności w uczenia się, 2018, [online], http://1spoleczna.gliwice.pl/pdf/2016_17/czps.pdf, [dostęp: 17.07.2018].
Ehrmann M., Personality and Good Language Learners, [w:] Lessons form Good Language Learners, C. Griffiths (red.), Cambridge 2007.
Ferguson M.A., Hall R.L., Riley A., Moore D.R., Communication, listening, cognitive and speech perception skill in children with auditory processing disorder (APD) or specific language impairment (SLI), „J Speech Lang Hear Res” 2011, No. 54, s. 211-227.
Feuerstein R.P., Klein S., Tannenbaum A.J., Mediated Learning Experience: theoretical, practical and learning implications, London 1991.
Fisher R., What is creativity?, [w:] Unlocking creativity. Teaching across the curriculum, R. Fisher, M. Williams (red.), London 2004.
Guilford J.P., Creativity, „American Psychologist” 1950, 5, s. 444-454.
Harmer J., How to Teach English, London 2003.
Iwankiewicz S., Otolaryngologia. Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii, Warszawa 1991.
Johansen K., Słuch a uczenie się, Warszawa 2011.
Jones R., Creativity and language, [w:] Creativity in Language Teaching. Perspectives from Research and Practice, R. Jones, J. Richards (red.), London 2015.
Keith R.W., Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego – postępy w rozumieniu istoty choroby, „Otolaryngologia” 2004, nr 3 (1), s. 7-14.
Kozołub A., Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu, [w:] Logopedia, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Opole 1996.
Krarpińska-Szaj K., Uczniowie z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych: nauczanie języków obcych, „Neofilolog” 2011, nr 36, s. 59-72.
Little D., Learner Autonomy1: Definitions, Issues and Problems, Dublin 1991.
Nunan D., Syllabus Design, London 1996.
Oxford R., Language Learning Strategies. What Every Teacher Should Know, London 1990.
Personalizing Learning in the 21st Century, Freitas de S., Yapp Ch. (red.), (2005), Bodmin 2005.
Reed C., Seven Pillars of Creativity n Primary ELT, [w:] Creativity in the English Language Classroom, A. Maley, N. Peachey (red.), London 2012.
Richards J., Cotterall S., Exploring Creativity n Language Teaching, [w:] Creativity in Language Teaching. Perspectives from Research and Practice, R. Jones, J. Richards (red.), London 2015.
Rubin J., Thompson I., How to Be a More Successful Language Learner, London 1994.
Scrivener J., Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching, Oxford 2011.
Senderski A., Diagnostyka centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Algorytm postępowania diagnostycznego. Materiały Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, 2002, [online], https://pbn.nauka.gov.pl/polindex.../article-ce9d6df5-05eb-46f4-96829b84eda3e55.
Senderski A., Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci, „Otolaryngologia” 2014, vol. 13 (2), s. 77-81.
Sharma M., Purdy S.C., Kelly A.S., Comorbidity od Auditory Processing, Language and Reading Disorders, „J Speech Lang Hear Res” 2009, No. 52, s. 706-722.
Skoczylas A., Cieśla K., Kurkowski Z.M., Czajka N., Skarżyński H., Diagnoza i terapia osób z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w Polsce, „Nowa Audiofonologia” 2014, nr 1 (3), s. 51-55.
Solomon E., Berg L., Martin D., Ville C.A., Biologia, Warszawa 1996.
Ur P., A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge 1991.
Wenden A., Learner Strategies for Learner Autonomy, London 1991.
Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w nauce języka obcego, Poznań 1999
Zaborniak-Sobczak M., Bieńkowska K.I., Senderski A., Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego: od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2016, nr 23, s. 116-133.
Izabela Bieńkowska - Politechnika Śląska w Gliwicach, Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych
Krzysztof Polok - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistyki