The sick and illnesses in the lives of the hermit saints
Olga Anchimiuk
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii WschodniosłowiańskiejAbstract
According to Christian dogmas, both physical and spiritual human diseases are due to personal sins. Presenting illnesses as well as miraculous cures constitutes the biggest group among all types of miracles presented in multi-volume work «Житiя святыхъ на русском языке, изложенные по руководству Чети Миней святителя Димитрия Ростовского». The analysis of a repertoire of topoi in hagiographic works has given an opportunity to categorize the miracles, describe illnesses which cannot be the subject to traditional medicine, show precedent texts that can be a reference for miraculous cures.
Keywords:
the lives of the saints, miraculous cures, precedent textsReferences
Bakhtin M.M., Voprosy literatury i estetiki, Moskva 1975.
Bart R., Izbrannyye raboty. Semiotika. Poetika, 1994.
Bibliya. Knigi svyashchennogo pisaniya Vetkhogo i Novogo Zaveta, Rossiyskoye bibleyskoye obshchestvo, 2008, Moskva.
Bobyreva Ye.V., Religioznyy diskurs: tsennosti, zhanry, yazykovyye kharakteristiki, Volgograd 2007.
Bouflet J., Historia cudów: od średniowiecza do dziś, przeł. K. Żaboklicki, Warszawa 2011.
Gudkov D.B., Pretsedentnaya situatsiya i sposoby yeye aktualizatsii, [w:] Yazyk, soznaniye, kommunikatsiya, V.V. Krasnykh, A.I. Izotov (red.), Moskva 2000, s. 40-46.
Historia ciała, t. 1, Od renesansu do oświecenia, G. Vigarello (red.), przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.
Karasik V.I., Yazykovoy krug. Lichnost’, kontsepty, diskurs, Volgograd 2002.
Karaulov Yu.N., Rol’ pretsedentnykh tekstov vstrukture i funktsionirovanii yazykovoy lichnosti. Nauchnyye traditsii i novyye napravleniya vprepodavanii russkogo yazyka i literatury, Moskva 1986, s. 105-126.
Karaulov Yu.N., Russkiy yazyki yazykovaya lichnost’, Moskva 2007.
Kostomarov V.G., Burvikova N.D., Kak tekstystanovyat·sya pretsedentnymi, „RYAZR” 1994, nr 1, s. 73-76.
Krasnykh V.V., Virtual’naya real’nost’ ili real’naya virtual’nost’? (Chelovek. Soznaniye. Kommunika Kommunikatsiya), Moskva 1998.
Mechkovskaya H.B, Yazyk i religiya. Lektsii po filologii i istoriireligiy, Moskva 1998.
Novyy zavet, Evangeliye ot Ioanna, [online], http://www.patriarchia.ru/bible/jn.
Novyy zavet, Evangeliye ot Luki, [online], http://www.patriarchia.ru/bible/lk.
Novyy zavet, Evangeliye ot Marka, [online], http://www.patriarchia.ru/bible/mk.
Novyy zavet, Evangeliye ot Matfeya, [online], http://www.patriarchia.ru/bible/mf.
Pleshakova A.V., Issledovaniye freymov «proisshestviye» na materialerusskikh i angliyskikh tekstov zhanra «informatsionnoye soobshcheniye», Diss. Na soisk. Zvaniya k.f.n., Saratov 1998.
Rastyagayev A.V., Zhitiynayatopika v proze pisateley XVIII stoletiya (Kantemir, Trediakovskiy, Fonvizin), Samara 2009.
Slyshkin G.G., Pretsedentnyytekt: struktura kontsepta i sposoby apellyatsii k nemu, Problemy rechevoy kommunikatsii, Mezhvuzovskiy svorniknauchnykh trudov, Saratov 2000, s. 62-68.
Starodumov I.V., Zhanrovaya spetsifika povestvovaniy o posmertnykh chudesakh podvizhnikov i sostave drevnerusskoy agiografii. Dis. na soiskaniye uch.stepeni kand.fil.nauk, Omsk 2009.
Usacheva V.V., Magiya slova i deystviya v narodnoy kul’ture slavyan, Moskva 2008.
Zhitiya svyatykh na russkom yazyke, izlozhennyye po rukovodstvu Chetiχ Miney svyatitelya Dimitriya Rostovskogo, v 12 t., izd. Imperatorskoy Akademiyey Nauk v 1789-1794 gg.