The learning of foreign language vocabulary on an example of positive transfer of Polish, English and German

Izabela Bawej

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej


Abstract

The following article presents the problem of positive language transfer in a foreign language learning process. The paper explores results of an inquiry made among the students of Applied Linguistics at the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz and discusses the question: How do the mother tongue and the first mastered foreign language facilitate the learning of the new vocabulary in the next foreign language? The author explains the problem in relation to Polish → English, Polish → German, English → German and German → English.

Keywords:

positive transfer, mother tongue, foreign language, vocabulary

Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.

Bawej I., Język polski jako czynnik ułatwiający naukę języka niemieckiego, Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego KUL 2011, 167, s. 93-105.

Bawej I., W jaki sposób język angielski może ułatwić proces nauki języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym? (Raport z badań własnych), „Neofilolog” 2013, nr 40/1, s. 15-28.

Boral B., Boral T., Techniki zapamiętywania, Warszawa 2013.

Encyklopedia zdrowia, W. S. Gomułka i W. Rewerski (red.), Warszawa 1995.

Figarski W., Proces glottodydaktyczny w szkole, Warszawa 2003.

Jankowski B.A., Nauka języka obcego. Spojrzenie psychologa, Warszawa 1973.

Kaczmarski S.P., Wstęp do bilingualnego ujęcia nauki języka obcego, Warszawa 1988.

Komorowska H., Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja, Warszawa 1980.

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, t. 2, Warszawa 2000.

Szarska-Wieruszewska J., Lernstrategien als Grundlage der lerntypischen Fehlerbehandlungen. Forschungsstudien am Beispiel der Deutsch lernenden, polnischen Studenten, Hamburg 2004.

Ungar G., Pamięć, Warszawa 1980.

Wiese H., Integration des Transfers in eine Theorie des Zweitspracherwerbs, „Info DaF” 1994, 21, s. 397-408.

Wille L., Wawrzyniak Z., Język angielski kluczem do języka niemieckiego. Język niemiecki kluczem do języka angielskiego. Gramatyka konfrontatywna niemiecko-angielska w ćwiczeniach, Zielona Góra 2005.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.


Published
2016-12-30


Bawej, I. (2016) “The learning of foreign language vocabulary on an example of positive transfer of Polish, English and German”, Linguodidactica, 20, pp. 9–24. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.01.

Izabela Bawej 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej