Psychological factors determining intensification of the process of learning a foreign language vocabulary in the process of forming communicative competence

Ewa Dźwierzyńska

Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej


Abstract

The author notices that insufficient mastering the foreign language vocabulary may remarkably impede the communication process. Thus, it is important to form proper lexical habits based on methodical enriching the lexicon and the grammatical rules. This positively influences the communication improvement – both oral and written. The article presents the analysis of psycholinguistic regularities that influence the proper vocabulary acquisition, with the special attention paid to the memorising processes and the rules of proper memorising, as their knowledge is crucial for planning the work on enriching the lexicon and creating exercises on learning new vocabulary.

Keywords:

vocabulary acquisition, lexical habits, memorising, lexical exercises

Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.

Batko A., Jak osiągnąć sukces w nauce?, Kraków 1998.

Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.

Chmielewska E., Stypułkowska J., Pamięć krótko- i długotrwała, [w:] Materiały do Nauczania Psychologii, Z. Włodarski (red.), seria I, t. 5, Warszawa 1986, s. 282-312.

Dobrołowicz W., Psychologiczne problemy uwagi kognitywnej, Kielce 1978.

Dobrołowicz W., Psychologia uwagi, Lublin 1985.

Dźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.

Garczyński S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5.

Henzel J., Imprinting jako sposób przyswajania kwantów informacji tekstowej i lingwistycznej, [w:] Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej, K. Janaszek, R. Gawarkiewicz (red.), Szczecin 2004.

Jagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.

Studenska A., Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.

Szałek M., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego, Poznań 2004.

Wejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, (tłum. J. Dancygier), Warszawa 1976.

Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1984.

Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.

Woźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.


Published
2016-12-30


Dźwierzyńska, E. (2016) “Psychological factors determining intensification of the process of learning a foreign language vocabulary in the process of forming communicative competence”, Linguodidactica, 20, pp. 51–61. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.04.

Ewa Dźwierzyńska 
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej