Updating the school: neurodidactics in foreign language teaching

Renata Botwina

dr Renata Botwina - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki

Marta Saniewska

mgr Marta Saniewska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki


Abstract

Neurodidactics or brain-based learning, a relatively new interdisciplinary science, constitutes an interface between didactics, neuroscience, pedagogy and psychology. Based on the latest findings of brain research, it provides principles and suggestions for effective brain-based learning and teaching. This paper entitled “Updating the school: neurodidactics in foreign language teaching” describes the principles of neurodidactics or brain-based learning with reference to foreign language teaching. It presents the basics of neurodidactics and brain-based teaching and the way it affects learning and memory. With this in mind, some brain-based ideas and approaches for the foreign language classroom are explained which may help to find a better and more effective way of foreign language learning and teaching.

Keywords:

neurodidactics, brain-based learning, foreign language teaching, multitasking, webquest, the Moodle platform

Arabski J., Transfer międzyjęzykowy, [w:] Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, I. Kurcz (red.), Gdańsk 2007, s. 341-351.

Cienkowski W., Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym. Terminologia i problematyka, „Poradnik Językowy” 1980, z. 8, s. 442–447.

Corder S.P., Analiza błędu językowego, „Kurs Edynburski językoznawstwa stosowanego” 1983, t. 2, s. 119.

Corder S.P., Introducing Applied Linguistic, Londyn 1973.

Ellis R., Instructed Language Learning, Oxford 1990.

Ellis R., Second Language Acquisition, Oxford 2000.

Ellis R., Understanding Second Language Acquisition, Oxford 1995.

Larsen-Freeman D., Long M., An Introduction to Second Language Acquisition Research, Londyn 1991.

McLaughlin B., Theories of Second-Language Learning, Londyn 1987.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

Odlin T., Language Transfer. Cross-linguistic Influence in Language Learning, Cambridge 1989.

Selinker L., Rediscovering Interlanguage, Londyn 1992.

Zybert J., Errors in Foreign Language Learning. The Case of Polish Learners of English, Warszawa 1999.

Download

Published
2016-12-30


Botwina, R. and Saniewska, M. (2016) “Updating the school: neurodidactics in foreign language teaching”, Linguodidactica, 20, pp. 41–49. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.03.

Renata Botwina 
dr Renata Botwina - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki
Marta Saniewska 
mgr Marta Saniewska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki