Zrozumienie wielojęzyczności w zglobalizowanych publicznych krajobrazach językowych: propozycja kursu

Milan Ferenčík

University of Prešov


Abstrakt

Artykuł prezentuje propozycję kursu akademickiego dotyczącego globalizacji geokulturowej i związanych z nią przepływów idei, znaczeń, wartości i zasobów semiotycznych, w tym języków, które przejawiają się w określonych konfiguracjach (około)miejskich krajobrazów językowych. W ramach kursu studenci są angażowani w śledzenie synchronii i diachronii procesów społecznych, leżących u podstaw krajobrazów językowych ich własnych środowisk. Podejście teoretyczno-metodologiczne pozwala na integrację studiów nad krajobrazem językowym, geosemiotyki, socjolingwistyki wielojęzyczności, socjolingwistyki globalizacji i języka angielskiego jako lingua franca. Celem kursu jest umożliwienie studentom zrozumienia procesów semiotycznych zachodzących w krajobrazach językowych (z którymi codziennie wchodzą w interakcje), a w konsekwencji przyczynienie się do rozwoju krytycznie myślących i samodzielnych studentów.

Słowa kluczowe:

globalizacja geokulturowa, analiza krajobrazu językowego, wielojęzyczność, pragmatyka, etnografia spacerowa

Blommaert J., The Sociolinguistics of Globalization, Cambridge 2010.

Blommaert J., Dong J., Language and Movement in Space, [in:] The Handbook of Language and Globalization, N. Coupland (ed.), Malden, MA 2010, p. 366–385.

Blommaert J., Maly I., Ethnographic Linguistic Landscape Analysis and Social Change: A Case Study, “Tilburg Papers in Culture Studies” 2014, 100, p. 3, [online] https://pure.uvt.nl/ws/portalfiles/portal/30402167/TPCS_100_Blommaert_Maly.pdf [retrieved: 8.08.2024].

Canagarajah S., The Ecology of Global English, “International Multilingual Research Journal” 2007, 1 (2), pp. 89–100.

Cenoz, J., Gorter, D., Linguistic Landscape as an Additional Source of Input in Second Language Acquisition, “International Review of Applied Linguistics in Language Teaching” 2008, 46 (3), pp. 257–276.

De Swaan A., Words of the World: The Global Language System, Cambridge 2001.

Erling E. J., The Many Names of English, “English Today” 2005, 21 (1), pp. 40–44.

Gorter D., Cenoz J., Translanguaging and Linguistic Landscapes, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 54–74.

Gorter D., Cenoz J., van der Worp K., The Linguistic Landscape as a Resource for Language Learning and Raising Language Awareness, “Journal of Spanish Language Teaching” 2021, 8 (2), pp. 161–181.

Gorter D., Cenoz J., A Panorama of Linguistic Landscape Studies, Bristol, Jackson 2024.

Jaworski A., Globalese: A New Visual-Linguistic Register, “Social Semiotics” 2015, 25 (2), pp. 217–235.

Jenkins J., The Phonology of English as an International Language: New Models, New Norms, New Goals, Oxford 2000.

Labov W., The Effect of Social Mobility on Linguistic Behaviour, “Sociological Inquiry” 1966, 36 (2), pp. 186–203.

Landry R., Bourhis R. Y., Linguistic Landscape and its Ethnolinguistic Vitality: An Empirical Study, “Journal of Language and Social Psychology” 1997, 16 (1), pp. 23–49.

Lefebvre H., Key Writings, New York 2003.

Malinowski D., Opening Spaces of Learning in the Linguistic Landscape, “Linguistic Landscape“ 2015, 1 (1), pp. 95–113.

Mauranen A., Exploring ELF: Academic English Shaped by Non-native Speakers, Cambridge 2012.

Mollin S., English as a Lingua Franca: A New Variety in the New Expanding Circle?, “Nordic Journal of English Studies” 2006, 5 (2), pp. 41–57.

Pennycook A., Language as a Local Practice, London–New York 2010.

Scollon R., Scollon S. W., Discourses in Place. Language in the Material World, London–New York 2003.

Seidlhofer B., Research Perspectives on Teaching English as a Lingua Franca, “Annual Review of Applied Linguistics” 2004, 24, pp. 209–239.

Shohamy E., Ben-Rafael E., Introduction: Linguistic Landscape, a New Journal, “Linguistic Landscape” 2015, 1 (1/2), pp. 1–5.

Wallerstein I., World-Systems Analysis: An Introduction, Durham NC 2004.

Weber J. J., Horner K., Introducing Multilingualism, London–New York 2012.


Opublikowane
2024-12-30


Ferenčík, M. (2024) „Zrozumienie wielojęzyczności w zglobalizowanych publicznych krajobrazach językowych: propozycja kursu”, Linguodidactica, 28, s. 69–81. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.05.

Milan Ferenčík 
University of Prešov