Rola języka angielskiego jako pierwszego języka obcego w nauczaniu języka niemieckiego jako drugiego języka obcego – założenia teoretyczne a rzeczywistość dydaktyczna

Jolanta Hinc

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Skandynawistyki i Lingwistyki Stosowanej


Аннотация

Problematyka niniejszego artykułu dotyczy praktykowania dydaktyki wielojęzyczności w nauczaniu języka niemieckiego jako drugiego języka obcego po języku angielskim. W rozważaniach teoretycznych oprócz próby zdefiniowania pojęcia wielojęzyczności i przedstawienia psycholingwistycznych podstaw dydaktyki wielojęzyczności przedstawione zostały założenia koncepcji, która we wspomnianej konstelacji językowej określana jest jako koncepcja DaFnE. Część empiryczna artykułu odnosi się do badania ankietowego, którym objęci zostali nauczyciele języka niemieckiego z terenu aglomeracji Trójmiasta. Celem badania było sprawdzenie, czy i w jakim zakresie nauczyciele języka niemieckiego praktykują dydaktykę wielojęzyczności, wykorzystując swoją znajomość języka angielskiego i znajomość języka angielskiego swoich uczniów.

Ключевые слова:

nauczanie języka niemieckiego jako drugiego języka obcego po języku angielskim, dydaktyka wielojęzyczności

Bausch K.R. et. al., Thesen und Empfehlungen zu den Besonderheiten des Lehrens und Lernens von Deutsch als zweiter Fremdsprache, [w:] Das Lehren und Lernen von Deutsch als zweiter oder weiterer Fremdsprache: Spezifika, Probleme, Perspektiven, K.R. Bausch, M. Heid (red.), Bochum 1990, s. 11-18.

Bausch K.R., Kleppin K., Zu den Besonderheiten des Lehrens und Lernens von Deutsch als zweiter Fremdsprache. Thesen und Empfehlungen eines Expertenkolloquims des Goethe-Instituts, „Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft” 1990, 43, s. 213-216.

Chłopek Z., Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław 2011.

Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.

Garncarek P., Czy potrzebujemy nowej definicji języka dla potrzeb glottodydaktycznych?, „Acta Universitatis Lodzenansis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 2013, 20, s. 33-39.

Hinc J., Zur Förderung der individuellen Mehrsprachigkeit des Fremdsprachenlernenden. Auf gaben für die Polnisch- und die Fremdsprachenlehrenden, „Neofilolog” 2015, 45/2, s. 233-244.

Hufeisen B., Gesamtsprachencurriculum: Überlegungen zu einem prototypischen Modell, [w:] „Vieles ist sehr ähnlich” – Individuelle und gesellschaftliche Mehrsprachigkeit als bildungspolitische Aufgabe, R. Baur, Rupprecht, B. Hufeisen (red.), t. 6, Hohengehren 2011, s. 265-282.

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.

Kusiak M., Rola języka polskiego w nauczaniu języków obcych, [w:] Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red.), Kalisz – Poznań 2009, s. 55-66.

Neuner G., Gesamtsprachenkonzept, Mehrsprachigkeitsansatz und Tertärsprachenlernen, Beispiel Westschweiz, [w:] Gesamtsprachencurriculum – Integrierte Sprachendidaktik – Common Curriculum. Theoretische Grundlagen und Beispiele der Umsetzung, M. Lutjeharms, B. Hufeisen (red.), Tübingen 2005, s. 62-71.

Neuner G., Zu den Grundlagen und Prinzipien der Mehrsprachigkeitsdidaktik und des Tertiärsprachenlernens, [online] http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2009-4/baby4_09x.pdf, s. 13-18, [dostęp: 27.07.2015].

Vollmer H.J., Englisch als Basis für Mehrsprachigkeit, [w:] Mehrsprachigkeit und Mehrkulturalität. Dokumentation des 18. Kongresses für die Fremdsprachendidaktik veranstaltet von der deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF), K. Agudo, A. Hu (red.), Berlin 2000, s. 75-87.

Wandruszka M., Über das Lernen mehrerer Sprachen, [w:] Sprache: lehren – lernen, t. 1, W. Kühlwein, A. Raasch (red.), Tübingen 1981, s. 11-22.

Weinreich U., Langages in contact. Findings and problems, Mouton 1970.

http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-rokuszkolnym-20132014,1,8.html, [dostęp: 24.07.2015].


Опубликован
2016-12-30


Hinc, J. (2016) «Rola języka angielskiego jako pierwszego języka obcego w nauczaniu języka niemieckiego jako drugiego języka obcego – założenia teoretyczne a rzeczywistość dydaktyczna», Linguodidactica, 20, сс. 105–118. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.08.

Jolanta Hinc 
Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Skandynawistyki i Lingwistyki Stosowanej