Wykorzystanie nowych technologii w nauce języka obcego
Julia Ostanina-Olszewska
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Filologiczny, Instytut NeofilologiiAbstract
Wraz z rewolucją technologiczną, stosowanie technologii informatycznej jest wszechobecne i stanowi integralną część naszego życia. W dzisiejszych czasach uczniowie języków obcych mają dostęp do szerokiej gamy narzędzi i zasobów internetowych oraz korzystają w coraz szerszym zakresie z technologii cyfrowych (nauka języka wspomagana komputerowo – CALL). Nowoczesne urządzenia IT i aplikacje mobilne znacznie ułatwiły naukę języków obcych dzięki opcjom wyszukiwania informacji w źródłach internetowych i słownikach elektronicznych, sprawdzania pisowni, śledzenia wiadomości, itp. Cyfryzacja w edukacji ułatwia dostęp do materiałów i innych zasobów, jednocześnie nauczyciele podejmują coraz częściej nowe wyzwania, takie jak identyfikacja i wybór zasobów cyfrowych odpowiednich do ich własnych kontekstów dydaktycznych, a także projektowanie i wdrażanie działań z zastosowaniem techniczno-pedagogicznym w nowoczesnych klasach podczas nauki języków obcych. Nie ma potrzeby dodawać, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie muszą zapoznać się z nową technologią, żeby w pełni korzystać z aplikacji i nowoczesnych rozwiązań. Technologie mobilne (MALL – nauka języka wspomagana technologiami mobilnymi) na zasadzie powszechnej/ogólnej dostępności «anytime, anywhere» (Kukulska-Hulme & Shield, 2008) są obecnie szybko rozwijającym się obszarem zainteresowania badaczy, a branża technologiczna dostarcza elektroniczne rozwiązania do nauki języków obcych w coraz większym zakresie. Chociaż «autonomia ucznia» (Benson, 2007) jest promowana przez MALL, a uczniowie mają w większości pozytywny stosunek do korzystania z urządzeń mobilnych, mogą one napotkać na pewne trudności, szczególnie podczas dokonywania wyboru odpowiedniego narzędzia lub programu. W artykule zostaną przedstawione trzy platformy zaprojektowane do nauki języków. Platformy do nauki języka islandzkiego, polskiego i estońskiego jako języka obcego dostępne na stronie https://icelandiconline.com/, www.popolskupopolsce.edu.pl/, https://www.keeleklikk.ee/ zostaną omówione w kontekście CALL i MALL.
Schlagworte:
nowe technologie do nauki języków obcych, zasoby cyfrowe, platformy internetowe, CALL, MALLLiteraturhinweise
Benson P., State-of-the-art article: Autonomy in language teaching and learning, „Language Teaching” 2007, 40(1).
Bialo E.R., Sivin-Kachala J., The Effectiveness of Technology in Schools: A Summary of Recent Research, SLMQ 1996, 25(1).
Bilingual education, J. Cummins, D. Corson (red.), Dordrecht 1998.
Chigona A., Chigona W., An investigation of factors affecting the use of ICT for teaching in Western Cape Town, The 18th European Conference on Information System-ECIS 2010 proceeding, 2010.
Godwin-Jones R., Autonomous language learning, „Language Learning & Technology” 2011, 15(3), [online], http://llt.msu.edu/issues/october2011/emerging.pdf, [dostęp: 28.08.2018].
Higgins S., Partez-Vous Mathematics? In Enhancing primary mathematics teaching and learning, Thompson, I, Buckingham 2003.
Kukulska-Hulme A., Shield L., An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. „ReCALL” 2008, 20(3).
Krashen S., We acquire vocabulary and spelling by reading: Additional evidence for the input hypothesis, „The Modern Language Journal” 1989, 73(4).
Marshall D., Learning with Technology: Evidence that technology can and does support learning, San Diego 2002.
Means B., Introduction: Using technology to advance educational goals, [w:] Technology and education reform: The reality behind the promise, B. Means (red.), San Francisco 1994.
Warschauer M., Turbee L., Roberts B., Computer Learning Networks And Student Empowerment „System” 1996, vol. 24, No. 1.
Warschauer M., Healey D., Computers and language learning: An overview. „Language Teaching” 1998, 31(02), s. 57-71.
Warschauer M., Millennialism and media: Language, literacy and technology in the 21st century, „AILA Review 14: Applied linguistics in the 21st century” 2001.