WPŁYW ROZWOJU PAMIĘCI DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM NA ORGANIZACJĘ NAUKI JĘZYKA OBCEGO

Ewa Dźwierzyńska

Uniwersytet Rzeszowski Instytut Filologii Rosyjskiej
https://orcid.org/0000-0002-6408-0295


Abstract

Zrozumienie prawidłowości rozwoju procesów poznawczych dzieci w młodszym wieku szkolnym, a szczególnie ich możliwości pamięciowych, jest niezbędne w celu optymalizacji procesu kształtowania i rozwoju umiejętności zapamiętywania materiału językowego. Uwzględnienie specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci oraz prawidłowości zapamiętywania pozwala na właściwe organizowanie procesu dydaktycznego zmierzającego do skutecznego kształtowania i rozwoju umiejętności zapamiętywania. W pracy z uczniami należy pamiętać o możliwościach przezwyciężania ograniczeń pamięci (dzięki wykorzystaniu emocji) oraz postrzegania wielozmysłowego, które mają duży wpływ na szybkość i trwałość zapamiętywania. Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na specyfikę funkcjonowania i rozwoju pamięci uczniów w młodszym wieku szkolnym, rozwój wiedzy o własnej pamięci oraz możliwości wykorzystania technik i strategii pamięciowych w przyswajaniu języka obcego.

Schlagworte:

młodszy wiek szkolny, zapamiętywanie, strategie pamięciowe, metapamięć

Adamczyk I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.

Asher J., The Total Physical Response Approach to Second Language Learning, „The Modern Language Journal” 1969, vol. 53, 1, s. 3–17.

Brześkiewicz, Z.W., Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, Warszawa–Łódź 1995.

Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.

Czerniawska E., Mnemotechniki. Miejsce we współczesnej psychologii, „Psychologia Wychowawcza” 1985, nr 28, s. 400–410.

Buzan T., Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe, Łódź 1999.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.

Dźwierzyńska E., Zastosowanie gier leksykalnych w rozwijaniu pamięci asocjacyjnej, „Języki Obce w Szkole” 2011, nr 3, s. 22–25.

Dźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.

Garczyński, S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5, s. 245–250.

Ganczarska M., Metoda rysunkowa ogniw ortograficznych: wykorzystanie mnemotechniki w kształceniu zintegrowanym, Opole 2004.

Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych, Częstochowa 2006.

Jagodzińska M., Nowe problemy w badaniach nad rozwojem pamięci, „Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej” 1993, nr 1, s. 21–30.

Jagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.

Jagodzińska M., Rozwój pamięci w ujęciu poznawczym, [w:] Materiały do nauczania psychologii, seria I, t. 5, L. Wołoszynowa (red.), Warszawa 1986.

Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.

Kalina P., Mnemonika, czyli sztuka kształcenia i wzmacniania pamięci, Warszawa 1997.

Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.

Materniak M., Pedagogika Marii Montessori i jej wykorzystanie w procesie wczesnej nauki języka obcego, Częstochowa 2008.

Preibisz A., Zagadnienie doboru słownictwa w nauczaniu języków obcych, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975, F. Grucza (red.), Warszawa 1979, s. 125–132.

Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa 1981.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1985.

Rotrou, J. de, Pamięć doskonała, Warszawa 1998.

Siek-Piskozub T., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1997.

Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Kraków 2018.

Stasiak H., Wybrane psychodydaktyczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych, Gdańsk 1992.

Szewczuk W., Podstawy psychologii: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.

Wejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, Warszawa 1976.

Włodarski Z., Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania, Warszawa 1974.

Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.

Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, M. Żebrowska (red.), Warszawa, s. 532–541.

Woźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.


Veröffentlicht
2019-03-05


Dźwierzyńska, E. . (2019) „WPŁYW ROZWOJU PAMIĘCI DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM NA ORGANIZACJĘ NAUKI JĘZYKA OBCEGO“, Linguodidactica, 23, S. 35–49. doi: 10.15290/lingdid.2019.23.03.

Ewa Dźwierzyńska 
Uniwersytet Rzeszowski Instytut Filologii Rosyjskiej https://orcid.org/0000-0002-6408-0295