POMIAR I OCENA SPRAWNOŚCI MÓWIENIA Z PERSPEKTYWY BADAŃ JĘZYKOZNAWSTWA STOSOWANEGO

Aleksander Wiater

Uniwersytet WrocławskiWydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej
https://orcid.org/0000-0002-9771-9382


Abstract

Artykuł ten odwołuje się do sposobów pomiaru i oceny sprawności mówienia i aktywności konwersacyjnej w języku drugim z perspektywy badań lingwistyki stosowanej. Autor przedstawia pokrótce specyfikę oceny wypowiedzi ustnych z punktu widzenia nauczyciela, egzaminatora i badacza. Skupia jednocześnie swoją uwagę na dwóch rodzajach ewaluacji: ilościowej i jakościowej, szeroko stosowanych w badaniach nad przyswajaniem pierwszego języka oraz, w mniejszym stopniu, w przyswajaniu drugiego języka. Wskazuje różne środki pozwalające na obiektywizację procesu ewaluacji sprawności mówienia oraz ocenia przydatność poszczególnych mierników do badań naukowych. Podkreśla przy tym, iż poszczególne techniki oraz mierniki sprawności mówienia powinny być dobierane przy uwzględnianiu szczegółowych celów badania.

Schlagworte:

ewaluacja, ocena, sprawność mówienia, badania naukowe językoznawstwa stosowanego, przyswajanie języka obcego

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002.

Blanche-Benveniste C., Jeanjean C., Le franc¸ais parl´e: transcription et ´edition, Paris 1986. Centralna Komisja Egzaminacyjna, Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa 2013, [online], https://cke.gov.pl/images/EGZAMINMATURALNYOD2015/Informatory/2015/Jezyk-angielski informator od 2015.pdf, [dostęp: 16.06.2019].

Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 2002.

Dewaele J.-M., Saisir l’insaisissable? Les mesures de longueur d’´enonc´es en linguistique appliqu´ee, „IRAL (International Review of Applied Linguistics in language teaching)” 2000, 38, s. 17–33, [online], http://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/1446/CRLC00417.pdf, [dostęp: 15.03.2019].

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.

D¨ornyei Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford 2007.

Europejski system opisu kształcenia językowego (tł. W. Martyniuk), Warszawa 2003.

Fayol M. (dir.), Des id´ees aux mots, la production du langage, „Sciences humaines” 2001/2002, 54, s. 54–58.

Ferrand L., La production du langage: une vue d’ensemble la parole, [w:] Production du langage, M. Fayol (dir.), Paris 2002, s. 27–44.

Gaszyńska-Magiera M., Seretny A., Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, Kraków 2004.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006.

Griffin E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.

Hyde J.S., The Gender Similarities Hypothesis, „American Psychologist” September 2005, vol. 60, nr 6, s. 581–592, [online], https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-606581.pdf, [dostęp: 05.03.2019].

Iwashita N., Brown A., McNamara T., O’Hagan S., Assessed Levels of Second Language Speaking Proficiency: How Distinct?, „Applied Linguistics” 2008, vol. 29, nr 1, s. 24–49.

Kerbrat-Orecchioni C., La conversation, Paris 1996.

Koizumi R., Speaking performance measures of fluency, accuracy, syntactic complexity, and lexical complexity, „JABAET (Japan-Britain Association for English Teaching) Journal” 2005, 9, s. 5–33, [online], https://www.academia.edu/12235553/Speaking performance measures of fluency accuracy syntactic com

plexity and lexical complexity, [dostęp: 05.07.2019].

Lakoff R., Language and Woman’s Place, „Language in Society” April 1973, vol. 2, nr 1, s. 45–80, [online], http://web.stanford.edu/class/linguist156/Lakoff 1973.pdf, [dostęp: 11.03.2019].

Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.

Levelt W.J.M., Speaking: From Intention to Articulation, Cambridge, MA 1989.

Lightbown P., French L2 learners: What they’re talking about?, „Language Learning” 1977, 27, 2, s. 371–381.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.

Pinker S., L’instinct du langage, Paris 1999.

Podpora-Polit E., O niektórych problemach związanych z ocenianiem sprawności mówienia, „Języki Obce w Szkole” 2015, 3, s. 29–32.

Selinker L., Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 1972, 10 (3), s. 209–231.

Słownik języka polskiego, M. Szymczak (red.), wyd. VIII, Warszawa 1993.

Sobkowiak B., Komunikowanie społeczne, [w:] Współczesne systemy komunikowania, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław 1998, s. 10–21.

Wiater A., Stimuler la parole `a travers la peinture. L’entraˆınement `a la cr´eativit´e dans la perspective du developpement de l’expression orale en langue ´etrang`ere, Wrocław 2016.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010.


Veröffentlicht
2019-03-05


Wiater, A. . (2019) „POMIAR I OCENA SPRAWNOŚCI MÓWIENIA Z PERSPEKTYWY BADAŃ JĘZYKOZNAWSTWA STOSOWANEGO“, Linguodidactica, 23, S. 253–267. doi: 10.15290/lingdid.2019.23.17.

Aleksander Wiater 
Uniwersytet WrocławskiWydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej https://orcid.org/0000-0002-9771-9382