Stres w pracy nauczyciela języków obcych

Krzysztof Polok

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. Wydział Społeczno-Humanistyczny. Instytut Neofilologii


Résumé

Celem artykułu jest analiza szeregu kwestii związanych z tematyką stresu w pracy nauczyciela języka oraz skupienie się na tych momentach, na które stres wpływa szczególnie silnie, wywołując w wielu wypadkach zmianę w funkcjonowaniu ucznia. Zastosowane w artykule techniki opierają się na formacie metaanalizy oraz propozycji bardziej ścisłego wdrożenia dywergencyjnych procedur pracy w trakcie lekcji językowej. Przedstawione w konkluzji propozycje powinny skutkować nie tylko głębszym zaangażowaniem się uczniów w tematykę lekcji, ale także ogólnie mniejszym poziomem ładunku stresu wpływającego na działania zarówno nauczyciela języka, jak i jego uczniów.

Mots-clés :

stres, nauka języka obcego, nauczanie dywergencyjne/konwergencyjne, nauka komunikacji, samoświadomość subiektywna/obiektywna, kreatywność

Anderson L., Krathwohl D.A., Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, New York 2001.

Bloom B., All Our Children Learning, New York 1958.

Bruner J., The Process of Education, Cambridge 1960.

De Bot K., Lowie W., Verspoor M.H., A dynamic systems theory approach to second language acquisition, „Bilingualism: Language and Cognition” 2007, 10/1, pp. 7–21.

Feuerstein R., The theory of structural modifiability, [in:] Learning and Thinking Styles: Classroom Interaction. B. Presseisen (ed.), Washington 1960.

Fleming N., Facts, Fallacies and Myths: VARK and Learning Preferences, 2012, [online], www.vark-learn.com, [dostęp: 27.11.2019].

Huether G., Biologie der Angst. Wie aus Stress Gefühle enstehen, Göttingen 1978.

Krashen S., Second Language Acquisition and Second Language Learning, Sacramento 1983.

Kretschmann R., Stressmanagement für Lehererin und Lehrer, Weinhein–Basel 2000.

Kretschmann R., Lange-Schmidt I., Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańsk 2010.

Lazarus R.S., Launier R., Stressbesogene Transaktionen zwischen Person und Umwelt, [in:] Stress, Theorien, Ursachen, Mabnahmen, J.R. Nitsch (Hrsg.), Bern 1978.

Maturana H.R., Varela F.J., The tree of knowledge: The biological roots of human understanding, New York 1978.

Nunan D., Syllabus Design, Oxford 1986.

Ogińska-Bulik N., Czy doświadczenie stresu może służyć zdrowiu?, „Polskie Forum Psychologiczne” 2009, 14/1, s. 33–45.

Piaget J., The Origins of Intelligence in Children, New York 1963/2000.

Pienemann M., Processability Theory, [in:] Processability Theory. Studies in Bilingualism, M. Pienemann (ed.), Amsterdam 1998.

Polok K., Być kreatywnym: kreatywność w nauce języków obcych, [w:] W kręgu języka, literatury i nauczania: księga pamiątkowa z okazji Jubileuszu 70-lecia urodzin Profesora Wojciecha Gorczycy, L. Pavera (red.), Bielsko-Biała 2017.

Richards J., Rodgers T., Approaches and Methods in Language Teaching (2nd edition), Cambridge 2001.

Seligman M., Erlernte Hilflosigkeit, München 1995.

Selye H., Stres życia, Warszawa 1963/1986.

Torrance E.P., Scientific Views of Creativity and Factors Affecting Its Growth, „Dedalus” 1965/2013, 94/1, pp. 663–681.

Wicklund R.A., Duval T.S., A theory of objective self-awareness, New York 1972.

Yapp Ch., de Freitas S., Personalising Learning in the 21st Century, Stafford 2005.


Publiée
2021-12-01


Polok, K. (2021) « Stres w pracy nauczyciela języków obcych », Linguodidactica, 25, p. 197–213. doi: 10.15290/lingdid.2021.25.14.

Krzysztof Polok 
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. Wydział Społeczno-Humanistyczny. Instytut Neofilologii