Adaptacja socjokulturowa i kształcenie ukraińskich studentów migrantów na Słowacji

Anna Petríková

Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút rusistiky


Abstrakt

Celem badania jest identyfikacja głównych problemów i potrzeb w procesie uczenia się ukraińskich studentów będących migrantami, którzy ukończyli studia na Słowacji na Wydziale Filozoficznym w Preszowie na kierunku filologia rosyjska (specjalności: przekładoznawstwo, specjalność dydaktyczna, studia rosyjskie). W artykule wykorzystano społeczno-pedagogiczne i lingwistyczne metody badawcze (adaptacja społeczna migrantów, stereotypy behawioralne, obserwacja, analiza, interpretacja, ankietowanie). Uzyskane wyniki dotyczą migracji akademickiej na Słowacji, problemów etnokulturowej adaptacji przybyłych studentów w środowisku lokalnym (problem zaburzeń natury osobistej, nieznajomości realiów kulturowych ludności słowackiej), problemów w nauce z powodu braku znajomości języka słowackiego, braku znajomości literackiego języka rosyjskiego, który podlega silnej interferencji na prawie wszystkich poziomach języka. Nauczyciele stają przed zadaniem wychowania, wpajania kultury akademickiej, rozwijania znajomości słowackiej mentalności. Niewątpliwie studenci będący migrantami są najbardziej podatni na emocjonalne doświadczenie niestabilności społecznej, ale kryzys psychologiczny mija dość szybko i nie powinien wpływać na długoterminowe negatywne wskaźniki sukcesów w nauce studentów.

Słowa kluczowe:

migracja akademicka, adaptacja etniczno-kulturowa, ukraińscy studenci migranci, komunikacja międzykulturowa, nauczanie

Akademіchna mobіl’nіst’ – vazhlivij chinnik osvіtn’oi еvroіntegracii Ukraini, [v:] Materіali Mіzhnarodnoi naukovo-praktichnoi konferencii 16–19 listopada 2010 r., red. V.I. Astachova, Har’kov 2010, [online], https://www.irf.ua/files/ukr/acadmob_13.pdf, [dostup: 20.03.2020].

D’jachenko A.V. Indikacija orientirov formirovanija konkurentosposobnogo chelovecheskogo kapitala, „Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta” 2003, № 6, s. 93–98, [online], https://www.irf.ua/files/ukr/acadmob_13.pdf, [dostup: 03.03.2020].

Donato K., Massey D., Twenty-First-Century Globalization and Illegal Migration, [in:] The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, Philadelphia 2016, 666 (1), рр. 7–26.

Gez T.A., Starikova V.O., Inostrannye studenty, migrirujushhie v Rossiju: problemy adaptacii i sposoby ih reshenija, „Studencheskij: elektron. nauchn. zhurnal” 2018, № 1 (21), [online], https://sibac.info/journal/student/21/94315, [dostup: 12.03.2020].

Golovaha E.I., Panina N.V., Gorbachik A.P., Izmerenie social’nogo samochuvstvija: test IISS, „Sociologija: 4M” 1998, № 10, s. 45–71, [online], https://www.isras.ru/4M_10.html, [dostup: 21.03.2020].

Hoffman D.M, Changing academic mobility patterns and international migration: What will academic mobility mean in the 21st century?, „Journal of studies in international education” 2009, рр. 347–364.

Kuprina T.V., Minasjan S.M., Caturjan A.M., Modelirovanie invariantov akademicheskoj migracii, vlijajushhih na social’no-ekonomicheskie pokazateli territorii, „Еkonomika regiona” 2019, t. 15, vyp. 3.

Midler E.A., Intellektual’nyj produkt: specifika tovarnoj formy i osobennosti prisvoenija, „Еkonomika i biznes. Еkonomicheskij vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo universiteta” 2006, № 4, s. 186–192.

Migranty, peremeshhennye lica i obrazovanie, [v:] Rezjume vsemirnogo doklada UNESKO po monitoringu obrazovanija, 2019, [online], http://bit.ly/2019gemreport, [dostup: 03.03.2020].

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), The Resilience of Students with an Immigrant Background: Factors that Shape Well-being, OECD Reviews of Migrant Education, Paris 2018, [online], https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264292093en.pdfexpires=1586961821&id=id&accname=guest&checksum=06ACDDD9C98F408E5C3C42A503720645, [dostup: 14.03.2020].

Ovsjannikova A.A., Bilingvizm kak rezul’tat mezhjazykovyh kontaktov na primere jazykovoj situacii na Ukraine, „Vestnik MGLU. Gumanitarnye nauki” 2018, vyp. 1 (789), s. 162–170.

Pers’janov K., Navyki XXI veka, ili chto takoe gibkie navyki, skvoznye kompetencii i glubokoe myshlenie?, 2018, [online], https://cont.ws/@ashacontws/1046114, [dostup: 10.03.2020].

Rozumne o migrácii. Manuál pre organizátorov verejných podujatí, Bratislava 2016, [online], http://cvek.sk/wp-content/uploads/2016/02/Manuál_Rozumne-o--migracii_finalnaverzia.pdf 9, [dostup: 15.02.2020].

Sokurjanskaja L.G., Dejneko A.A., Akademicheskaja mobil’nost’ ukrainskih studentov pered vyzovami sovremennogo mira: riski akademicheskoj jemigracii, „Vіsnik Harkіvs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu іmenі V.N. Karazіna” 2011, № 941, s. 239–245.

Sokurjanskaja L.G., Dejneko A.A., Sociokul’turnye osnovanija akademicheskoj migracii ukrainskih studentov postsovetskih megapolisov: vyzovy, faktory, posledstvija, [v:] Studenchestvo nachala XXI veka: cennostnye orientacii i povsednevnye praktiki. Ekaterinburg 2012, [online], http://elar.urfu.ru/handle/10995/40907, [dostup: 15.03.2020].

Zhitnikova T.V., Slovakii rastet kolichestvo trudovyh migrantov, [online], http://rsi.rtvs.sk/russkiy/clanky/tema-dnja/161313/v-slovakii-rastet-chislo-trudovyh-migrantov, [dostup: 03.03.2020].


Opublikowane
2020-12-30


Petríková, A. (2020) „Adaptacja socjokulturowa i kształcenie ukraińskich studentów migrantów na Słowacji”, Linguodidactica, 24, s. 227–242. doi: 10.15290/lingdid.2020.24.16.

Anna Petríková 
Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta, Inštitút rusistiky