Formuły rutynowe i ich dydaktyzacja w podręcznikach do nauki języka niemieckiego jako języka obcego w gospodarce i biznesie

Magdalena Lisiecka-Czop

Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Językoznawstwa


Abstrakt

Jako komponent typowych sytuacji komunikacyjnych związanych z aktami mowy (nawiązanie/podtrzymanie kontaktu, wyrażanie emocji oraz organizowanie wypowiedzi) i ważny element kompetencji językowej formuły rutynowe stanowią istotne wyzwanie dla glottodydaktyki praktycznej. Przedmiotem rozważań jest dobór i sposób przedstawienia formuł rutynowych w wybranych podręcznikach do nauki niemieckiego języka biznesu, wykorzystywanych na studiach germanistycznych.W szczególności zbadane zostały zwroty stosowane w korespondencji handlowej, rozmowach telefonicznych w firmie oraz innych konwencjonalnych biznesowych sytuacjach komunikacyjnych. Analizie poddano również różnego typu ćwiczenia, które mają na celu doskonalenie kompetencji językowej w tym zakresie.

Słowa kluczowe:

formuły rutynowe, glottodydaktyka, podręczniki, języki specjalistyczne, niemiecki język gospodarki i biznesu

Aguado K., Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen f ¨ur den L2-Erwerb, „Zeitschrift für Angewandte Linguistik” 2002, 37, S. 27–49.

Burger H., Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen, 5. Aufl., Tübingen 2015.

Czarnecka M., Die Rolle formelhafter Sequenzen im Zweitspracherwerb, „Studia Germanica Gedanensia” 2010, 23, S. 59–70.

Höppnerova V., Fachsprache der Außenwirtschaft unter dem Aspekt der Phraseologie, „Studia Germanistica. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis” 2013, 13, S. 21–33.

Hyvärinen I., Zur Abgrenzung und Typologie pragmatischer Phraseologismen – Forschungsüberblick und offene Fragen, [in:] Beiträge zur pragmatischen Phraseologie, I. Hyvärinen, A. Liimatainen (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2011, S. 9–43.

Sosa Mayor I., Routineformeln im Spanischen und im Deutschen. Eine pragmalinguistische kontrastive Analyse, Wien 2006.

Stein S., Formelhaftigkeit und Routinen in mündlicher Kommunikation, [in:] Wortverbindungen – mehr oder weniger fest, K. Steyer (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2004, S. 262–288.

Winzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, MWinzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, München 2016.

Zenderowska-Korpus G., Sprachliche Schematismen des Deutschen und ihre Vermittlung im Unterricht DaF, Frankfurt a. M. 2004.

Bęza S., Kleinschmidt A., Deutsch im Büro, Warszawa 2010.

Kiefer K.H., Ostatni szlif. Intensywny trening dla Polaków uczących się języka niemieckiego na studiach i w pracy / Der letzte Schliff. Intensiv-Training für polnische Deutschlerner in Studium und Beruf, Warszawa 2013.

Pobierz

Opublikowane
2021-12-01


Lisiecka-Czop, M. (2021) „Formuły rutynowe i ich dydaktyzacja w podręcznikach do nauki języka niemieckiego jako języka obcego w gospodarce i biznesie”, Linguodidactica, 25, s. 77–90. doi: 10.15290/lingdid.2021.25.06.

Magdalena Lisiecka-Czop 
Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Językoznawstwa