NARRATIVE MEDICINE A TOOL TO RESHAPE YOUR ESP CLASS

Aleksandra Łukaszyk-Spryszak

Uniwersytet w Białymstoku



Abstrakt

Medycyna narracyjna uznawana jest za niezależną dziedzinę humanistyki medycznej, która
stosuje zasady analizy literatury w kontekście interpretacji osobistych narracji pacjentów,
co ma z kolei na celu poprawę jakości opieki i przywrócenia nadwątlonych współcześnie
relacji lekarz – pacjent. Choć jej praktyczne zastosowaniemożna już zaobserwować w coraz
większej liczbie kursów oferowanych lekarzom przez liczne ośrodki akademickie, potencjał
dydaktyczny medycyny narracyjnej jako nowatorskiego podejścia do nauczania języka angielskiego, w szczególności studentów medycyny, wydaje się jeszcze niezauważony.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie pierwotnej koncepcji medycyny narracyjnej,
ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej potencjał jako innowacyjnego praktycznego
narzędzia dydaktycznego, które stwarza szansę na udoskonalenie obecnych kursów medycznego
języka angielskiego realizowanych przez polskich studentów kierunków medycznych,
zwłaszcza kierunków lekarskich.

Słowa kluczowe:

medycyna narracyjna, ESP, język angielski medyczny, dydaktyka nauczania języków obcych, szkolnictwo wyższe

Broyard A., Intoxicated by My Illness and Other Writings on Life and Death, 1st ed., New

York 1993.

Charon R., Narrative Medicine: Honoring the Stories of Illness, New York 2006.

Charon R., What to do with stories: the sciences of narrative medicine, “Canadian Family

Physician” 2007, 53 (8), pp. 1265–1267.

Chen D., Characterizing changes in student empathy throughout medical school, “Medical

Teacher” 2012, 34.

Chen D. C., Kirshenbaum D. S., Yan J., Kirshenbaum E., Aseltine R. H., Characterizing

changes in student empathy throughout medical school, “Med Teach” 2012,

(4), pp. 305–311, [online], https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22455699/,

[retrieved: 17.08.2022].

Chojnacka-Kuraś M., Medycyna narracyjna. Opowieści o doświadczeniu choroby w perspektywie

medycznej i humanistycznej, Warszawa 2019.

Columbia University Department of Medical Humanities and Ethics, 2022, [online],

https://www.mhe.cuimc.columbia.edu/division-narrative-medicine, [retrieved:

08.2022].

Dziubak M., Empatia i jej zmiany u studentek w toku kształcenia na kierunku pielęgniarstwo,

“Sztuka Leczenia” 2017, 2, pp. 9–20.

Hudson Jones A., Literature and medicine: an evolving canon, “The Lancet” 1996.

Kahrima I., Nural N., Arsal U., Torbas M., Can G., Kasim S., The effect of empathy training

on the empathic skills of nurses, “Iranian Red Crescent Medical Journal”

, 18, pp. 1–10.

Łosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Public perception of healthcare personnel in Poland

and some other European countries in view of selected studies, “International

Business and Global Economy” 2015, 34, pp. 198–209, [online],

https://doi.org/10.4467/23539496IB.13.016.3989, [retrieved: 25.08.2022].

Taghizade Z. I., Rezaiepour A., Mehran A. B., Alimoradi Z., Communication skills

application and its’ relation to clients’ satisfaction, “Hayat” 2006, 12, pp. 47–55.


Opublikowane
2023-12-22


Łukaszyk-Spryszak, A. (2023) „NARRATIVE MEDICINE A TOOL TO RESHAPE YOUR ESP CLASS”, Linguodidactica, 27. Dostępne na: https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/l/article/view/2157 (Udostępniono: 20 maj 2024).

Aleksandra Łukaszyk-Spryszak 
Uniwersytet w Białymstoku