DEUTSCHSPRACHIGE POPKULTUR IM DAFUNTERRICHT IM KINDERGARTEN
Katarzyna Sowa-Bacia
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w KrakowieAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób można wykorzystywać niemiecką
popkulturę na zajęciach z języka niemieckiego jako obcego na etapie przedszkolnym.
W tym celu wybrano serię filmów rysunkowych Pszczółka Maja oraz książkę dla dzieci
Die Biene Maja. Die sch¨onsten Geschichten zum Vorlesen, autorstwa C. Felgentreff
i S. Korda. Z książeczki zaczerpnięto historyjkę pt. Ferdinand. Historyjkę tę zaadaptowano
dla celów dydaktycznych oraz zdydaktyzowano zgodnie z trójfazową metodyką pracy
metody narracyjnej, tzw. storytellingu. Ponadto pracę z historyjką wzbogacono o kolejny
element niemieckiej popkultury, a mianowicie o piosenkę Die Biene Maja, w wykonaniu
Karela Gotta.
Słowa kluczowe:
glottodydaktyka, metoda narracyjna, nauczanie języka niemieckiego w przedszkolu, Pszczółka MajaBibliografia
Barucki H. u.a., Geschichten erzählen – Storytelling. Materialien für den Fremdsprachenunterricht
in der Grundschule mit Beispielen für Englisch und Polnisch, Berlin
– Brandenburg 2008.
Bell S., Let’s Go by Bus – a Storyline Design, „Fremdsprachen Frühbeginn“ 2001, 6,
S. 62–65.
Bertoldi E., Bortoluzzi M., Let’s Tell a Tale. Storytelling with Children in English L2,
Udine 2019.
Die Biene Maja, Original-Titelmelodie in Langfassung, Karel Gott, [online], https://
www.youtube.com/watch?v=XNWferBsNCw, [Zugang am: 28.02.2022].
Dornbusch S., Ashraf of Africa – Storytelling im englischen Anfangsunterricht und interkulturelles
Lernen, „Fremdsprachenunterricht“ 1999, 4, S. 250–255.
Felgentreff C., Korda S., Die Biene Maja: Die schönsten Geschichten zum Vorlesen, Ravensburg
Fremdsprachen in der Grundschule. Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling,
W. Bleyhl (Hrsg.), Hannover 2002.
Gerngroß G., Storytelling im Englischunterricht der Grundschule, „Der fremdsprachliche
Unterricht“ 1992, 1, S. 18–20.
Gerngross G., Action stories. Verstehen mit allen Sinnen und langfristiges Behalten, „Primary
English“ 2004, 1, S. 4–6.
Gładysz J., Empirische Untersuchung der Effizienz des narrativen Ansatzes, „Orbis Linguarum“
, 32, S. 205–230.
Gładysz J., Methodische Hinweise zur Arbeit mit narrativen Texten am Beispiel von Goldlöckchen
und die drei Bären, „Hallo Deutschlehrer“ 2009, 28, S. 17–21.
Gładysz J., Erzählen von Geschichten. Bajki i opowiadania do nauki języka niemieckiego dla
dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, Mitarbeit: Katarzyna Sowa, Żory
Hartwig-Mühl K., Telling stories – backstage and actors, [in:] Fremdsprachen in der Grundschule.
Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling, W. Bleyhl
(Hrsg.), Hannover 2002, S. 43–49.
Heitz R., The snowman story, [in:] Fremdsprachen in der Grundschule. Geschichten erzählen
im Anfangsunterricht – Storytelling, W. Bleyhl (Hrsg.), Hannover 2002,
S. 13–145.
Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Katowice 2002.
Iluk J., Praktische Anweisungen zum narrativen Ansatz im fremdsprachlichen Frühunterricht,
[in:] Deutsch in Forschung und Lehre. Teil I, Sammelband, X. Tagung
des Verbandes der Deutschlehrer und Germanisten der Slowakei (1.–4. September
, Presov), M. Bujnakova, J. Parackova, Ch. Irsfeld (Hrsg.), Presov 2012,
S. 65–75.
Jakosz M., Kwalifikacje nauczycieli do prowadzenia zajęć językowych metodą narracyjną
na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [in:] Wczesny start językowy. Wybrane
zagadnienia, J. Rokita-Jaśkow, W. Król-Gierat (Hrsg.), Kraków 2017,
S. 71–87.
Jaworowska A., Rozwijanie sprawności receptywnych w przedszkolnym nauczaniu języka
obcego, „Języki Obce w Szkole“ 2008, 4, S. 59–62.
Kirsch D., Der narrative Ansatz im frühen Fremdsprachenunterricht, „Triangel“ 1992, 11,
S. 71–77.
Klippel F., Englisch in der Grundschule: Handbuch für einen kindgemäßen Fremdsprachenunterricht,
Berlin 2000.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
Nguyen K., Stanley N., Stanley L., Storytelling in Teaching Chinese as a Second/Foreign
Language, „Linguistics and Literature Studies“ 2014, 2 (1), S. 29–38.
Palm A., Die Methode Storytelling. Ihr Einsatz im frühen Englischunterricht, Saarbrücken
Rahiem M. D. H., Storytelling in early childhood education: Time to go digital, „International
Journal of Child Care and Education Policy“ 2021, 15, S. 1–20.
Sowa-Bacia K., Nauczanie języków obcych w przedszkolu metodą narracyjną. Teoria i praktyka,
Toruń 2021.
Stärk A., Narrative Unterrichtsformen im Englischunterricht der Grundschule in den
Klassen 1 und 2. Inaugural-Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades
Dr. phil. der Pädagogischen Hochschule Weingarten 2008, [online],
http://d-nb.info.1000466175/34, [Zugang am: 12.02.2021].
Wright A., Storytelling with Children, Oxford 1995.
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie