Język rosyjski w chmurach (wyrazowych)

Maryna Michaluk

Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej


Abstrakt

Artykuł prezentuje praktyczne wykorzystanie chmur wyrazowych w dydaktyce języka rosyjskiego na różnych zajęciach w szkole wyższej. Na początku krótko omówiono rolę i znaczenie nowoczesnych technologii w nauczaniu języków obcych, a następnie zdefiniowano czym są chmury wyrazowe i do czego służą. W tekście wskazano także programy i aplikacje do ich tworzenia, a najbardziej popularne opisano bardziej szczegółowo (WordItOut, Wordle, Tagxedo, WordArt). Ponadto, na przykładzie aplikacji WordArt.com, został zobrazowany sposób tworzenia chmury wyrazowej. Integralną częścią artykułu jest pokazanie praktycznego zastosowania omawianego narzędzia w dydaktyce. W tekście zostały zawarte: gramatyczne chmury wyrazowe, leksykalne chmury wyrazowe, chmury wyrazowe motywujące do mówienia oraz chmury wyrazowe rozbudzające kreatywność, a każdy z zaproponowanych typów opatrzono przykładami i wskazano konkretne zajęcia, na jakich mogą być zastosowane. W podsumowaniu przytoczono listę potencjalnych zastosowań chmur wyrazowych.

Słowa kluczowe:

język rosyjski, chmura wyrazowa, wizualizacja materiału, twórcze podejście, wzrost motywacji

Daškevič I.V., Word Cloud kak priem aktivizacii rečina uroke anglijskogo âzyka (iz opyta raboty), [online], https://nsportal.ru/shkola/inostrannye-yazyki/angliiskiy-yazyk/library /2014/11/01/word-cloud-kak-priem-aktivizatsii, [dostęp: 30.09.2018].

Gajek E., Obraz jako narzędzie komunikacji na lekcji języka obcego, „Języki obce w szkole” 2010, nr 5, s. 8-14.

Kurvits M., 18 sposobov ispol’zovaniâ oblaka slov v učebnoj rabote, [online], http://marinakurvits.com/ oblaka-slov-v-učebnoj-rabote, [dostęp: 25.10.2018].

Madej M., Sposób na słówka, czyli ćwiczenia leksykalne na chmurach wyrazów, „Języki obce w szkole” 2016, nr 2, s. 72-76.

Moczydłowska I., Słowa w chmurach, [w:] Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji dorosłych. Przewodnik dobrych praktyk, I. Moczydłowska (red.), Siedlce 2012, s. 29-39.

Pavlovae A., Oblako slov kak odin iz priemov soveršenstvovaniâ leksičeskih navykov na urokach anglijskogo âzyka, „Inostrannye âzyki v škole” 2016, nr 3, s. 36-43.

Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon” 2001, t. 9, nr 5.

Jak tworzyć chmurę wyrazów?, [online], http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/jak-stworzyc-chmure-wyrazow, [dostęp: 15.10.2018].

https://worditout.com

http://www.wordle.net

http://www.tagxedo.com

https://wordart.com

Pobierz

Opublikowane
2018-12-30


Michaluk, M. (2018) „Język rosyjski w chmurach (wyrazowych)”, Linguodidactica, 22, s. 101–114. doi: 10.15290/lingdid.2018.22.06.

Maryna Michaluk 
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej