Uczymy się uczyć, czyli jak motywować uczniów do nauki języków obcych

Renata Botwina

Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki


Abstrakt

Rola motywacji w procesie nauczania została opisana przez wielu badaczy w różnych kontekstach i z różnych perspektyw. Wszyscy podkreślają złożoną naturę motywacji. Odpowiedź na pytanie jak zmotywować uczniów nie jest prosta. Nauczyciele pracujący w szkołach podstawowych oraz średnich często mają do czynienia z apatią uczniów, rozproszeniem lub brakiem zainteresowania lekcją. To wskazuje, iż obecnie, być może bardziej niż kiedykolwiek, zdolność motywowania twórczego jest wysoce pożądana. Ten artykuł jest próbą udowodnienia, że nauczyciele mogą skutecznie wpłynąć na motywację uczniów do nauki języków obcych. Autorka przedstawia szereg sprawdzonych strategii motywacyjnych, które pomogą nauczycielom języków obcych skutecznie zmotywować uczniów.

Słowa kluczowe:

motywacja, motywacja zewnętrzna/wewnętrzna, kreatywne nauczanie języków obcych, strategie motywacyjne

Brophy J., Motivating Students to Learn, New York 1998.

Chambers G., Motivating Language Learners Modern Language in Practice, Ontario 1999.

Dornyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge 2006.

Dornyei Z., Ushioda E., Teaching and Researching: Motivation, London 2011.

Good T., Brophy J., Looking in Classroom, New York 1994.

Harmer J., How to Teach English, London 1998.

Harmer J., The Practice of English Language Teaching, London 2001.

Lewis M and Hill J., Practical techniques for Language Teaching, Cambridge 1992.

Malcolm X, The Autobiography of Malcolm X as told to Alex Haley, New York 1965.

Scheidecker D., Freeman W., Becoming a Legendary Teacher: To Instruct and Inspire, London 2009.

Wlodkowski R., Enhancing Adult Motivation to Learn, London 1996.

Krashen S., Principles and Practice in Second Language Acquisition, 2009, http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_ and_ practice.pdf, dostęp: 10.06.2017.

Maehr M., Midgley C., Enhancing Students Motivation: A School Approach, 1991, http://www.unco.edu/cebs/psychology/kevinpugh/motivation_project/resources/maehr_midgley91.pdf, dostęp: 10.06.2017.

Rader L., Goal Setting for Students and Teachers Six Steps to Success, 2005, http://ajhs.auburn.cnyric.org/teachers/Jonathan_Roberts/Calendar2/S01DD241301DD2475.0/Goal Setting.pdf, dostęp: 10.06.2017.

Ryan R., Deci E., Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions, 2000, http://mmrg.pbworks.c0om/f/Ryan, Deci 00.pdf, dostęp: 10.06.2017.

von Goethe J., http://quotationsbook.com/quote/563/, dostęp: 10.06.2017.


Opublikowane
2017-12-30


Botwina, R. (2017) „Uczymy się uczyć, czyli jak motywować uczniów do nauki języków obcych”, Linguodidactica, 21, s. 85–95. doi: 10.15290/lingdid.2017.21.06.

Renata Botwina 
Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Ukrainistyki