Wykorzystanie internetowych serwisów informacyjnych w rozwijaniu umiejętności wypowiadania się w języku niemieckim
Beata Głowińska
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii ObcychAbstrakt
W artykule poruszono zagadnienie wykorzystania wiadomości internetowych na zajęciach z praktycznej nauki języka niemieckiego (PNJN) na studiach germanistycznych. Temat artykułu skłania do refleksji nad przydatnością tekstów internetowych jako materiału dydaktycznego, jest też okazją do przedstawienia praktycznych rozwiązań ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności mówienia na zaawansowanym poziomie znajomości języka obcego.Słowa kluczowe:
serwisy internetowe, treści, język niemiecki, dostępnośćBibliografia
Adamczak-Krysztofowicz S., Teksty autentyczne jako źródło interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, „Neofilolog” 2004, nr 25.
Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.
Chodkiewicz H., Nauczanie języka przez treść: założenia i rozwój koncepcji, „Lingwistyka Stosowana” 2011, nr 4.
Ciepielewska L., Muttersprache im Fremdsprachenunterricht – mehr als ein Ausweichmanöver?, „Glottodidactica” 2008, t. 34.
Górecka J., Korzystanie z internetowych zasobów a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu/uczeniu się na poziomie zaawansowanym. Kompetencje warsztatowe nauczyciela języków obcych, [w:] Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, M. Pawlak (red.), Poznań-Kalisz 2009.
Lisiecka-Czop M., Ins Netz gelockt – phraseologische Online-Wörterbücher, „Lingwistyka Stosowana” 2013, nr 7.
Mac A., Zum Einsatz von authentischem Quellenmaterial im Fremdsprachenunterricht am Beispiel von Fernsehnachrichten, „Glottodidactica” 2011, t. 37.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Poniatowicz Ł., O efektywność nauczania języka obcego na etapie zaawansowanym, „Lingoudidactica” 2010, t.14.
Rechcińska J., Wiadomosci TVP jako przejaw manipulacji w serwisie informacyjnym, „Jezykoznawstwo” 2007, nr 1.
Skowronek B., Deutsch als Fremdsprache, ökokratisches Konzept, „Glottodidactica” 2011, t. 37.
Szymoniak K., Między gazetą a internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, „Język, Komunikacja, Informacja” 2008, nr 3.
Targońska J., Lexikalische Kompetenz – ein Plädoyer für eine breitere Auffassung des Begriffs, „Glottodidactica” 2011, t. 37.
Trancygier-Koczuk Z., Motywacja do nauki języka obcego, „Linguodidactica” 2010, t. 14.
Widła H., Skuteczność nauczania drugiego języka obcego – próba zastosowania wyników badań w praktyce, „Lingwistyka Stosowana” 2011, nr 4.
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Obcych