Przedszkolna nauka języka angielskiego

Krzysztof Polok

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistyki


Abstrakt

W pracy omówiono stan obecny oraz możliwe drogi rozwoju istotnych zagadnień nauczania języka docelowego (drugiego) w odniesieniu do dzieci przedszkolnych. Na bazie analizy obecnych form oraz tendencji, jak również badań przeprowadzonych ostatnio w tym względzie, dotyczących nauki języka angielskiego w przedszkolach, został wysunięty postulat takiego połączenia pracy nad językiem angielskim w odniesieniu do tych grup uczniów, aby możliwie maksymalnie otworzyć ich aparat kognitywny na względnie naturalne możliwości zaznajamiania się z językiem docelowym. Końcowa część artykułu zawiera dyskusję uzyskanych wyników badawczych i wskazuje, iż nie wszystkie z badanych dzieci były w stanie samorzutnie przetworzyć warunki rzeczywistości nadanej (np. przez nauczyciela) na warunki rzeczywistości realnej (czyli osobistej komunikacji językowej).

Słowa kluczowe:

nauka/nauczanie języka obcego, przyswajanie języka, metoda immersyjna, nauczanie przedszkolne

Jensen E., Teaching with the Brain in Mind, Alexandria 2005.

Laszczak A., Learning Environment – Differences Between Poland and Denmark, Unpublished bachelor dissertation ATH, Bielsko-Biała 2014.

Malamah-Thomas A., Classroom Interaction, Oxford 1988.

Manowska M., Stressing Pre-school Children FL (English) Effectiveness. A Comparative Study, Unpublished BA dissertation ATH, Bielsko-Biała 2014.

Phillips S., Young Learners, Oxford 1993.

Rodriguez R., Caught between two languages, [w:] Language Awareness, P. Eschholz, A. Rosa, V. Clark (red.), New York 1990.

Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M., Teaching English to Young Learners, Warszawa 2012.

Whorf B., Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf, John B. Carroll (red.), Chicago 1956.

Wygotski L., Myślenie i znak w rozwoju dziecka, Warszawa 2006.

Ytreberg L., Scott W., Teaching English to Children, New York 1990.

Zull J., The Art of Changing the Brain; Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Practice of Learning, Stylus 2006.

http://ec.europa.eu/languages/policy/language-policy/documents/young_en.pdf, [online], dostęp: 15.01.2015.

Pobierz

Opublikowane
2015-12-30


Polok, K. (2015) „Przedszkolna nauka języka angielskiego”, Linguodidactica, 19, s. 213–226. doi: 10.15290/lingdid.2015.19.15.

Krzysztof Polok 
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistyki