Specjalizacja nauczycielska na filologii romańskiej a kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego

Magdalena Sowa

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii Romańskiej


Abstrakt

Specjalizacje nauczycielskie obecne są w programach kształcenia wszystkich filologii romańskich, a ich celem jest przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka obcego. Programy zajęć w ramach specjalizacji regulowane są stosownym rozporządzeniem ministra i dość sztywno przenoszone do programów kształcenia na poziomie uniwersyteckim. Czy odgórne wytyczne ministerialne uwzględniają wystarczająco docelowy profil i kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego? Jak uczelnie wyższe podporządkowują się przepisom prawa w zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka obcego? Celem niniejszego tekstu jest, z jednej strony, przegląd programów specjalizacji nauczycielskiej na wybranych polskich romanistykach pod kątem treści kształcenia przygotowujących do pracy z grupami o potrzebach zawodowych, a z drugiej, odniesienie ich do kompetencji pożądanych w zawodzie nauczyciela języka specjalistycznego.

Słowa kluczowe:

nauczyciel języka specjalistycznego, kształcenie nauczycieli, filologia romańska, kompetencje, specialist language teacher

Abbot G., Training teachers of EST: Avoiding orthodoxy, „The ESP Journal” 1983, 2 (1).

Berdychowska Z., Komunikacja specjalistyczna na studiach filologicznych – podstawy lingwistyczne i profile kompetencyjne, „Lingwistyka Stosowana” 2010, nr 3.

Defays J.-M., Le français langue étrangère et seconde. Enseignement et apprentissage, Sprimont 2003.

Dudley-Evans T., St John M. J., Developments in ESP. A multi-disciplinary approach, Cambridge 1998.

Ewer J. R., Teacher training for EST: Problems and methods, „The ESP Journal” 1983, 2 (1).

Ferenz K., Kulturowe i polityczne konteksty ról nauczyciela, [w:] W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zielona Góra 2002.

Gajewska E., Sowa M., LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin 2014.

Gajewska E., Sowa M., Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych, „Neofilolog” 2015, nr 44/2.

Gajewska E., Techniki nauczania języka obcego, Tarnów 2011.

Gnitecki J., Kompetencje i zwiększanie szans edukacyjnych nauczyciela w cyklu życia w warunkach postępującej globalizacji, [w:] W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zielona Góra 2002.

Huckin T., Olsen L., On the use of informants in LSP discourse analysis, [w:] Reading for professional purposes, A. Pugh, J. Ulijn (red.), London 1984.

Hutchinson T. Waters A., English for Specific Purposes. A Learning-centred Approach, Cambridge 1987.

Krajka J., The Language Teacher in the Digital Age – Towards a Systematic Approach to Digital Teacher Development, Lublin 2012.

Kruszewski K., Nauczyciel jako twórca programu, [w:] Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, K. Kruszewski (red.), Warszawa 2005.

Mamet P., Relacja pomiędzy kompetencją językową a kompetencją merytoryczną na przykładzie języka biznesu, [w:] Języki specjalistyczne 2: Problemy technolingwistyki, J. Lewandowski (red.), Warszawa 2002.

Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej, Karpińska-Szaj K. (red.), Łask 2005.

Raport ORE. Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011-12, Warszawa 2013.

Sikorska M., Korelacja międzyprzedmiotowa w programie kształcenia nauczycieli języków obcych, [w:] Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak, A. Pietrzykowska (red.), Poznań – Kalisz 2009.

Sowa M., D’une activité pédagogique à l’activité professionnelle. Le cheminement vers la compétence, Lublin 2011.

Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, Bałachowicz J., Szkolak A. (red.), Kraków 2012.

Zawadzka E. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.

Pobierz

Opublikowane
2015-12-30


Sowa, M. (2015) „Specjalizacja nauczycielska na filologii romańskiej a kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego”, Linguodidactica, 19, s. 239–254. doi: 10.15290/lingdid.2015.19.17.

Magdalena Sowa 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii Romańskiej