Cechy charakterystyczne wizerunku ręki św. Jana z Damaszku w literaturze pięknej
Olga Anchimiuk
Olga Anchimiuk - Uniwersytet w BiałymstokuVladimir Zaika
Владимир Иванович Заика - Uniwersytet w BiałymstokuAbstrakt
W artykule omówiono cechy charakterystyczne opisu wyglądu świętego w literaturze pięknej na przykładzie wzmiankowania o ręce i opisu ręki świętego Jana z Damaszku, części ciała, związanej z cudem¸ który wydarzył się świętemu. Na podstawie porównania zastosowania słowa ręka¸ zmian nazwy i wnioskowanych z kontekstu oznaczeń ręki w poematach A. K. Tołstoja „Jan z Damaszku” (1859) i powieści o tym samym tytule N. Agafonova (2009) stwierdzono, że w utworze poetyckim ilość użyć wyrazu ręka i wzmiankowania o ręce jest znikoma, a dla pełnego postrzegania wnioskowanej z kontekstu informacji konieczna jest znajomość historii życia świętego. Tekst prozatorski obfituje w opisy i wzmiankowania o ręce, są w nim szczegółowo opisane wszystkie okoliczności życia i tym samym zapewniają one kompletność wizerunku św. Jana z Damaszku. Literatura piękna, której głównym przedmiotem przedstawienia jest święty, jest szczególnym przypadkiem estetycznej realizacji języka. Środki wyrazu zapewniają czytelnikowi warunki przeżywania, żeby wzmocnić jego wiarę.Słowa kluczowe:
Владимир Иванович ЗаикаAnchimiuk, O. i Zaika, V. (2013) „Cechy charakterystyczne wizerunku ręki św. Jana z Damaszku w literaturze pięknej”, Linguodidactica, 17, s. 9–20. doi: 10.15290/lingdid.2013.17.01.
Olga Anchimiuk
Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku
Olga Anchimiuk - Uniwersytet w Białymstoku
Vladimir Zaika
Владимир Иванович Заика - Uniwersytet w Białymstoku
Владимир Иванович Заика - Uniwersytet w Białymstoku