Ocenianie umiejętności językowych studentów w środowisku e-learningowym
Iwona Mokwa-Tarnowska
Politechnika Gdańska
Abstrakt
Artykuł prezentuje rolę różnych struktur, służących do oceny pracy ucznia w wirtualnym
środowisku edukacyjnym. Kursy e-learningowe oferują nauczycielom szeroki wachlarz
procedur i narzędzi, które mogą oni wykorzystać do przeprowadzenia oceny formatywnej
i sumatywnej w sposób tradycyjny i przy użyciu komputera. Pozwalają one na ocenianie
postępów uczniów, monitorowanie ich aktywności oraz wprowadzanie różnych typów
wsparcia ze strony nauczyciela, struktury kursu i materiałów, a także samych studentów.
Zróżnicowane procedury oceniające oraz zaangażowanie uczniów w proces oceniania
umożliwiają wielostronność i personalizację. Obok oceny dokonywanej przez system
i nauczyciela, ważną rolę na kursie internetowym odgrywa współocenianie i samoocenianie,
gdyż aktywności te pomagają studentom budować poczucie własnej wartości oraz rozwijać
umiejętność myślenia analitycznego, krytycznego i refleksyjnego, dzięki którym mogą oni stać
się uczniami samoregulacyjnymi. Wprowadzenie oceniania komputerowego może mieć liczne
efekty pozytywne, ale może też być powodem wielu problemów. Właściwie wykorzystane
technologie internetowe, użyte do oceniania formatywnego i sumatywnego, wpływają na
podwyższenie jakości procesu edukacyjnego. Ogromna liczba testów wygenerowanych przez
system może jednak zniechęcić studentów do pracy i stać się powodem wysokiego odsetka
rezygnacji z uczęszczania na kurs.
Słowa kluczowe:
e-learning, VLE, formative and summative assessment, language courses e-learning