L’INTUITION LINGUISTIQUE ET LE RAISONNEMENT PAR ANALOGIE DANS L’APPRENTISSAGE-ACQUISITION D’UNE LANGUE ´ETRANG`ERE
Wioletta A. Piegzik
Uniwersytet SzczecińskiWydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwahttps://orcid.org/0000-0002-6552-6236
Abstrakt
Celem artykułu jest charakterystyka intuicji językowej rozumianej jako typ poznania intelektualnego
i/lub dyspozycji mentalnej uruchamianej mimowolnie i spontanicznie podczas uczenia się-nabywania języka obcego oraz prezentacja myślenia przez analogię, które towarzyszy nierozłącznie intuicji. W pierwszej części zarysowana jest koncepcja dydaktyczno-pedagogiczna Ferdynanda Buissona, który promując metodę intuicyjną w nauczaniu powszechnym we Francji, wskazał na jej naturalność, uniwersalność i skuteczność. Koncepcja ta uzupełniona i pogłębiona jest analizami z zakresu uczenia się-nabywania języka obcego
autorstwa Val ´erie Derkx. Część druga ukazuje przykłady ćwiczeń językowych, których celem jest aktywacja myślenia przez analogię oraz intuicji językowej.
Słowa kluczowe:
uczenie się-nabywanie języka obcego, intuicja językowa, metoda intuicyjna, myślenie przez analogięBibliografia
Conseil de l’Europe, Le Cadre europ´een commun de r´ef´erence pour les langues : apprendre, enseigner, ´evaluer, Paris 2001.
Derkx V., L’intuition en sciences du langage: de l’´enonciation `a la grammaticalit´e des ´enonc´es. Th`ese de doctorat en linguistique non publi´ee, Universit´e Paris-Sorbonne 2015.
Gigerenzer G., Le g´enie de l’intuition. Intelligence et pouvoirs de l’inconscient, Paris 2007.
Kahneman D., Syst`eme 1 /Syst`eme 2: les deux vitesses de la pens´ee, Paris 2016.
Mayers D.G. , Intuicja. Jej siła i słabość, Wrocław 2004.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura A., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
Nosal Cz., Psychologa poznania naukowego – umysły i problemy, „Nauka” 2007, no 2, p. 57–76.
Ubrich G., La m´ethode intuitive de Ferdinand Buisson : histoire d’une m´ethode p´edagogique oubli´ee. Th`ese de doctorat en Sciences de l’Education non publi´e, Rouen 2011.
WilczyńskaW.,Myślenie automatyczne a myślenie refleksyjne, czyli o podejmowaniu decyzji językowych w J2, [in:] Refleksja w uczeniu się języków obcych, M. Baran-Łucarz (r´ed.), Wrocław 2014, p. 173–190.
Zybertowicz A. at al., Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015. Sitographie
Buisson F., Nouveau dictionnaire de p´edagogie et d’instruction primaire, Paris 1911. en ligne : http://www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/document.php?id=2943 (acc`es: 14/04/2019).
Perrenoud Ph., L’intuition dans la classe : un myst`ere ? en ligne: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php main/php 2003/2003 10.html (acc`es : 14/04/2019).
Uniwersytet SzczecińskiWydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwa https://orcid.org/0000-0002-6552-6236