Kontekst nauczania języków obcych w Polsce – glottodydaktyczne implikacje dla drugich języków obcych

Radosław Kucharczyk

Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Instytut Romanistyki


Аннотация

Niniejszy artykuł stawia sobie za cel zdefiniowanie kontekstu nauczania drugich języków obcych w Polsce. Artykuł rozpoczyna opis głównych wytycznych dotyczących europejskiej polityki edukacyjnej, w których na plan pierwszy wysuwa się pojęcie wielojęzyczności. Następnie zostały przedstawione założenia polityki językowej, której głównym celem jest rozwijanie kompetencji różnojęzycznej u uczniów. W kolejnej części artykułu został opisany polski system nauczania języków obcych oraz system egzaminów zewnętrznych z języków obcych nowożytnych, z podkreśleniem miejsca, jakie w nich zajmują drugie języki obce. Artykuł kończy propozycja rozwiązań systemowych, które mogą usprawnić uczenie się i nauczanie drugich języków obcych.

Ключевые слова:

wielojęzyczność, kompetencja różnojęzyczna, drugi język obcy, nauczanie, egzaminy

Beacco J.-C. (et al.), Guide pour le développement et la mise en oeuvre des curriculums pour une éducation plurilingue et interculturelle, Genève 2010.

Candelier M. (et al), Un Cadre de Référence pour les Approches Plurielles des Langues et des Cultures, Strasbourg 2012.

Chłopek Z., Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław 2011.

Cybulska K., Różnorodność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, [w:] Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym, H. Komorowska (red.), Warszawa 2009.

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

Huver E., Springer C., L’évaluation en langues. Nouveaux enjeux et perspectives, Paris 2011.

Kucharczyk R., Wielojęzyczność w polskiej szkole – sukces czy porażka? Kilka słów o wdrażaniu w życie nowej podstawy programowej, [w:] Inspiracja - Motywacja - Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego, J. Sujecka-Zając, A. Jaroszewska, K. Szymankiewicz, J. Sobańska-Jędrych (red.), Warszawa 2014, s. 241-256.

Robert J.-P., Rosen É., Dictionnaire pratique du CECR, Paris 2010.

Szałek M., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego?, Poznań 2004.

Wilczyńska W., Górecka, J., Mosorka E., Nowicka A., Skrivanek H., Wojciechowska B., Wielojęzyczność a wykorzystanie w nauczaniu szkolnym różnorodności kontekstów edukacyjnych. Wyniki badań w dzielnicy Grunwald w Poznaniu oraz w powiecie słubickim na tle innych okręgów europejskich, Poznań 2007.

Zawadowska-Kittel E., Nowa matura z języków obcych: szanse i zagrożenia, Piaseczno 2013.


Опубликован
2016-12-30


Kucharczyk, R. (2016) «Kontekst nauczania języków obcych w Polsce – glottodydaktyczne implikacje dla drugich języków obcych», Linguodidactica, 20, сс. 195–212. doi: 10.15290/lingdid.2016.20.14.

Radosław Kucharczyk 
Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Instytut Romanistyki