Związek pomiędzy zależnością / niezależnością od pola danych a wynikami testów kompetencji z języka angielskiego. Rezultaty badania korelacyjnego

Anna Jantarska

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Obcych


Аннотация

Niniejszy artykuł prezentuje wyniki badania korelacyjnego przeprowadzonego na grupie 64 dorosłych uczących się języka angielskiego. Badana grupa to studenci II roku filologii angielskiej na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Analizie poddane zostały siła i charakter związku pomiędzy stylem kognitywnym zależnością / niezależnością od pola danych (FD / FI – zmienna niezależna badania) a wynikami egzaminu PNJA (zmienna zależna badania). Wnioski sformułowano na podstawie oceny diagramów korelacyjnych i przeprowadzonych analiz statystycznych. Badanie jest częścią długofalowego projektu weryfikującego wpływ FD / FI na przyswajanie języka angielskiego.

Ключевые слова:

przyswajanie języka obcego, różnice indywidualne uczących się, styl kognitywny / styl uczenia się, zależność od pola danych, niezależność od pola danych, sprawności językowe, badanie korelacyjne

Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, Warszawa 1988.

Jantarska A., On the Role of Individual Learner Differences in the Teaching / Learning of Foreign Languages: the Dimension of Field Dependence / Field Independence. With Morals for EFL Teaching, „Respectus Philologicus” 2006, nr 9 (14).

Jantarska A., Zależność i niezależność od pola a przyswajanie języka angielskiego. Wyniki badania pilotażowego oraz analiza zastosowanych procedur i narzędzi badawczych, „Neofilolog” 2009, nr 33.

Jantarska A., The role of field dependence / field independence in the acquisition of English grammatical and lexical structures. Correlational research results, „Linguodidacica” 2009, t. 13.

Jantarska A., Związek pomiędzy zależnością / niezależnością od pola danych a receptywnymi sprawnościami językowymi – wyniki badania korelacyjnego, „Linguodidactica” 2012, t. 16.

Jantarska A., Zależność / niezależność od pola danych a wyniki testów kompetencji z języka angielskiego. Rezultaty pilotażowego badania panelowego, „Linguodidactica” 2013, t. 17.

Jantarska A., Zależność/ niezależność od pola danych a rozwijanie sprawności pisania w języku angielskim. Rezultaty badania korelacyjnego, „Linguodidactica” 2014, t. 18.

Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Warszawa 2009.

Matczak A., Style poznawcze, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2000.

Nosal Cz. S., Różnice indywidualne w stylach uczenia się i myślenia, „Przegląd Psychologiczny” 2000, t. 43.

Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Warszawa 2005.

Witkin H., Oltman P., Raskin E., Karp S., A Manual for the Group Embedded Figures Test, California 1971.


Опубликован
2015-12-30


Jantarska, A. (2015) «Związek pomiędzy zależnością / niezależnością od pola danych a wynikami testów kompetencji z języka angielskiego. Rezultaty badania korelacyjnego», Linguodidactica, 19, сс. 91–103. doi: 10.15290/lingdid.2015.19.07.

Anna Jantarska 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Obcych